• Meediapilt
  • TööstusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Aasta betoonehitis 2022, Järve tornid. Foto: Eesti Betooniühing

    Aasta betoonehitis 2022 on Järve tornid

    Enno Rebane sai Eesti Betooniühingu auliikmeks

    Enno Rebane sai Eesti Betooniühingu auliikmeks

    Betoonkonstruktsioonid. Üldterminid. Aasta betoonehitis 2018, Haabersti ristmiku rajatiste projekteerija – Järelpinge Inseneribüroo OÜ, foto: aasta betoonehitis

    Betoonkonstruktsioonid. Üldterminid

    Uus infokaart: termilised pinged klaasis. Foto: Shutterstock

    Uus infokaart: termilised pinged klaasis

    Annast Mäoni ehitatakse uus lõik osaliselt praegusest maanteest vasakule ja osaliselt kattub tee praeguse trassiga. Teedeehitus vajab riigipoolset pikka plaani ja stabiilset rahastust. Foto: Julia-Maria Linna

    Kvaliteetne taristu tõmbaks Eestis elu käima

    Sõbralik ja lapsekeskne Püha Johannese Kool

    Sõbralik ja lapsekeskne Püha Johannese Kool

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne. Segu kvaliteedi hindamine on täppistöö. Foto: Teede Tehnokeskus AS

    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne

    Ringlussevõetud asfalt. Foto: Teede Tehnokeskus

    Ringlussevõetud asfalt

    Foto: Teede Tehnokeskus

    Mida teha kui toodang praak?

    Asfalt laguneb. Foto: Teede Tehnokeskus

    Uus asfalt, aga juba laguneb! Miks nii? Kuidas edasi?

    boonussüsteem

    Asfalteerimistööde boonussüsteem – kulu või investeering?

  • Kolleegium
  • Toimetus
Ehitusest
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Aasta betoonehitis 2022, Järve tornid. Foto: Eesti Betooniühing

    Aasta betoonehitis 2022 on Järve tornid

    Enno Rebane sai Eesti Betooniühingu auliikmeks

    Enno Rebane sai Eesti Betooniühingu auliikmeks

    Betoonkonstruktsioonid. Üldterminid. Aasta betoonehitis 2018, Haabersti ristmiku rajatiste projekteerija – Järelpinge Inseneribüroo OÜ, foto: aasta betoonehitis

    Betoonkonstruktsioonid. Üldterminid

    Uus infokaart: termilised pinged klaasis. Foto: Shutterstock

    Uus infokaart: termilised pinged klaasis

    Annast Mäoni ehitatakse uus lõik osaliselt praegusest maanteest vasakule ja osaliselt kattub tee praeguse trassiga. Teedeehitus vajab riigipoolset pikka plaani ja stabiilset rahastust. Foto: Julia-Maria Linna

    Kvaliteetne taristu tõmbaks Eestis elu käima

    Sõbralik ja lapsekeskne Püha Johannese Kool

    Sõbralik ja lapsekeskne Püha Johannese Kool

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne. Segu kvaliteedi hindamine on täppistöö. Foto: Teede Tehnokeskus AS

    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne

    Ringlussevõetud asfalt. Foto: Teede Tehnokeskus

    Ringlussevõetud asfalt

    Foto: Teede Tehnokeskus

    Mida teha kui toodang praak?

    Asfalt laguneb. Foto: Teede Tehnokeskus

    Uus asfalt, aga juba laguneb! Miks nii? Kuidas edasi?

    boonussüsteem

    Asfalteerimistööde boonussüsteem – kulu või investeering?

  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Eesti ehitab 2023

Kvaliteetne taristu tõmbaks Eestis elu käima

autor: Tarmo Trei, Eesti Taristuehituse Liit
jaanuar 2023
Kategooria: Teedeehitus, EhitusEST veebruar 2023
Annast Mäoni ehitatakse uus lõik osaliselt praegusest maanteest vasakule ja osaliselt kattub tee praeguse trassiga. Teedeehitus vajab riigipoolset pikka plaani ja stabiilset rahastust. Foto: Julia-Maria Linna

Tallinna-Tartu maantee ehitus Annast Mäoni. Foto: Julia-Maria Linna

Teedeehitus vajab riigipoolset pikka plaani ja stabiilset rahastust, sest kvaliteetne ja kaasaegne taristu tõmbab käima majanduse, toob regioonidesse investeeringuid, tõstab turvalisust ja vähendab ääremaastumist.

Eesti Taristuehituse Liidu visiooniks on muuta Eesti Euroopa parima teedevõrguga riigiks. Vaadates aga riigipoolseid järgmiste aastate plaane teedesse investeerimisel, siis kahjuks praegu riigieelarvekavadesse teetaristu arendamiseks kirjutatud summad selle visiooni elluviimist ei toeta. Faktid räägivad selget keelt Eesti teetaristu konkurentsivõime kehva seisu kohta.

Taristuinvesteeringud kasvatavad majandust

Kui jätkame viimase 30 aasta teedeehituse tempoga, siis saavad Eesti kolm põhimaanteed neljarajaliseks mitte varem kui 100 aasta pärast. Põhimaanteede väljaehitamise edasi lükkamine toob kaasa raskeid liiklusõnnetusi, inimeste vigastusi ja surmasid, mida oleks võimalik vältida.

Eesti teede remondivõlg ulatub juba 4,4 miljardi euroni ja kasvab pidevalt. Ka mullu septembris ilmunud Riigikontrolli raport kinnitas, et riigiteede rahastamine ei ole praegusel kujul jätkusuutlik.

riigiteede rahastus ja selle vajadus

Teedevõrk on äärmiselt oluline majandusliku konkurentsivõime tagamiseks ja tõstmiseks. Maailma majandusfoorumi riikide konkurentsivõime edetabelis on Eesti taristu tase aga alles 45. kohal. Meie ees on nii Läti, Leedu kui ka näiteks Poola ja Ungari. Korralik taristu meelitab riiki välisinvesteeringuid.

The McKinsey Global Institute’i kohaselt tõstab iga taristusse investeeritud 1 euro riigi SKP-d 20 sendi võrra kõigil järgnevatel aastatel.

Vaatamata eelnevale eraldas Eesti riik teehoiuks sel aastal märgatavalt väiksema summa kui 2022. Ja järgnevad aastad ei too kaasa olukorra paranemist. Kui 2022. aastal oli riigi teedevõrgu säilitamise ja arendamise rahastamise tase 228 miljonit eurot, siis 2024. aastal on see 153 miljonit ja 2025. aastal ainult 108 miljonit.

Küsimus pole kasumis, vaadata tuleb laiemat pilti

Miks on taristuehitaja teede kehva rahastuse teemal viimase aasta jooksul aina aktiivsemalt sõna võtnud? Kas küsimus on tee-ehitusettevõtjate kasuminumbrites? Muidugi võib kitsa vaate puhul näha kogu probleemistikus eelkõige seda nurka, kuid tegelik probleem on palju laiem. Teedevõrk ei ole ainult asfalt meie teedel ja tänavatel, vaid see on tuhanded töökohad, valdkondlik kompetents, riigi konkurentsivõime ja kaitsevõimekus, inimeste elukeskkond ning ohutus. Teedevõrk on riigi majandusliku arengu tugitala ning selle unarusse jätmine kahjustab meie inimeste heaolu.

Taristusektor hõlmab palju tööjõudu ja töö kodumaisuse aste on väga suur. Soome erialaliidu
Infra RY 2020. aasta andmetel loob iga taristu ehitamisele ja hooldamisele kasutatud miljon eurot keskmiselt 15 töökohta.

Teetaristu ehitusega ei ole seotud ainult ehitajad, vaid arvestatav seos on ka muude tegevusaladega – nende seas projekteerimine, järelevalve, mäetööstus, ehitusmaterjalide ja -toodete tööstus, ehitusmehhanismide rent, mitmesugused muud teenused – näiteks autoveod. Need valdkonnad on väga kapitalimahukad, ettevõtjate poolt tehtud investeeringud on suured ja neid tehakse pika aja peale.

Innovatsiooni asemel püksirihma pingutamine

Pideva alarahastuse tõttu oleme ka olukorras, kus meie ettevõtetel on küll olemas valmisolek keskkonnasäästlikuks ja innovaatiliseks ehitamiseks, kuid riigil puudub valmisolek väärtuspõhiseid hankeid korraldada. See kõik on loonud olukorra, kus peagi hakkavad vähemalt osad taristuehituse ettevõtted pankrotti minema. Võib ju mõelda, et mis seal ikka, see on loomulik osa turumajandusest. Ent see tähendab ka asfalditehaste ja muude ehitusmaterjalide tootjate sulgemist, projekteerimisfirmade tööta jäämist ja veel paljud muud. Jääme ilma spetsialistidest, tehnilisest võimekusest, järelkasvust ja kompetentsidest. Kui soovime ühel hetkel teedevõrku edasi arendama hakata, siis tuleb hakata valdkonda praktiliselt nullist üles ehitama.

Teedevõrgu arendamise rahastusprobleemides vaevlemise asemel peaksime praegu mõtlema juba tulevikuteedele, looma kaasaegset linnaruumi ja tegelema keskkonnasäästliku innovatiivse teedeehitusega.

Praegune kokkuhoid on lühinägelik

Kokkuvõttes on selge, et teedevõrk vajab riigilt strateegilisi otsuseid. Praegu ehitamata jätmine on kallim kui see, et leida vahendid püsivateks ja piisavateks investeeringuteks. See on nagu hambaarsti külastamisega: kui pikka aega arsti juurde ei lähe, ootab sind ühel hetkel suure tõenäosusega ees valus ja kulukas protseduur. Nii ka teetaristu puhul. Teedevõrgu arendamist tuleb näha tervikliku ja pideva tegevusena, mis loob inimestele kiired ja turvalised ühendused.

Kaasaegse taristu kasutajana peavad ennast hästi tundma nii jalakäijad, jalgratturid kui autojuhid, väikesed lapsed ja puudega inimesed. Lühinägelik kokkuhoid täna mõjutab meie riigi ja inimeste rahakotti veelgi valusamalt tulevikus. See tähendab ka mitte riigieelarve riigieelarve haaval rahastuse tilgutamist (või rahakraanide kinni keeramist), vaid korralikku pikka plaani, mille alusel tuleb ka stabiilne rahastus ja teedevõrgu senisest teadlikum arendamine. Selline pikk plaan teedeehituses muudab Eesti majanduslikult tugevaks, toob meile välisinvesteeringuid, kindlustab julgeolekut ja annab meie inimestele mugava ja turvalise elukeskkonna.

Sildid: arvamusEesti Taristuehituse Liitehitusturgriigieelarveteedeehitus
ShareTweet
Eelmine artikkel

Sõbralik ja lapsekeskne Püha Johannese Kool

Järgmine artikkel

Uus infokaart: termilised pinged klaasis

Seotud artiklid

Betoonkonstruktsioonid. Üldterminid. Aasta betoonehitis 2018, Haabersti ristmiku rajatiste projekteerija – Järelpinge Inseneribüroo OÜ, foto: aasta betoonehitis
Terminivara

Betoonkonstruktsioonid. Üldterminid

RIHO ORAS, tehnikakandidaat, volitatud ehitusinsener, Conviso OÜ vanemkonsultant, Eesti Ehitusinseneride Liidu aseesimees
EhitusEST veebruar 2023
Uus infokaart: termilised pinged klaasis. Foto: Shutterstock
Ehitusmaterjalid

Uus infokaart: termilised pinged klaasis

EESTI EHITUSMATERJALIDE TOOTJATE LIIT
EhitusEST veebruar 2023
Sõbralik ja lapsekeskne Püha Johannese Kool
Huvitav objekt

Sõbralik ja lapsekeskne Püha Johannese Kool

LIIVI TAMM
EhitusEST veebruar 2023
Ehitusturul valitseb ebakindlus. Foto: Shutterstock
Ülevaade

Ehitusturul valitseb ebakindlus

Ain Alvela
EhitusEST veebruar 2023
EETL-i endine ja uus juht: Enno Rebane ja Marina Vaganova. Foto: Julia-Maria Linna
Portree

Teatepulk edasi: Enno Rebane ja Marina Vaganova

Ain Alvela
EhitusEST veebruar 2023
Eesti Betooniühingu fotovõistluse Märka betooni peaauhinna võitis Raigo Tõnisalu foto „Spiraal” eest, eripreemia pälvis Gertrud Ohov foto „Armastuse ausammas”.
Sündmus

Fotovõistluse „Märka betooni!” võitis Raigo Tõnisalu

Eesti Betooniühing
EhitusEST veebruar 2023
Järgmine artikkel
Uus infokaart: termilised pinged klaasis. Foto: Shutterstock

Uus infokaart: termilised pinged klaasis

Ajakiri siin:

EhitusEST veebruar 2023

Remondi ja ehita sügis 2022

Remondi ja ehita sügis 2022

Sisuturundus

Toode AS; päikesepaneelide ja turvatoodete korrektsest kinnitamisest kaldkatustele

Päikesepaneelide ja turvatoodete korrektsest kinnitamisest kaldkatustele

31/01/2023
Bauroc: Greenergy Data Centers andmekeskus

Andmekeskuse nutikas materjalivalik

31/01/2023
Põrandate tasandamine veoauto baasil mobiilse pumpamissüsteemiga. Foto: Floorex OÜ galeriist

Miks uutes ja renoveeritud hoonetes põrand „haiseb“?

13/10/2022
Baumit PuraTop viimistluskrohv ja PuraColor värv

Tugevad toonid fassaadile: Baumit PuraTop viimistluskrohv ja PuraColor värv

13/06/2022
Armatura segisti. Foto: Onninen

Nutikas segistivalik – lisaks disainile läheb kasutajale korda mugavus ja sääst

04/04/2022

Eesti ehitab messiajakiri

Eesti ehitab 2022

Väljaandja

EhitusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

Aasta betoonehitis aasta ehitaja aasta ehitusinsener aasta ehitusprojekt aasta nominendid aasta puitehitis aiandus arhitektuur betoon Betooniühing digitaalehituse klaster Eesti Betooniühing Eesti ehitab Eesti Ehitusettevõtjate Liit Eesti Ehitusinseneride Liit Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit Ehitus 2023+ ehitusettevõtjad ehitusmaterjalid ehitusturg EKFML EMPL eriolukord haridus huvitav objekt katuseehitus konkurss liitude uudised maanteeamet mess MKM nõuanne probleem puit puitarhitektuur renoveerimine seadus sisekujundus sisuturundus standard sündmus teedeehitus teede tehnokeskuse blogi ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • TööstusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Küpsised

    EhitusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!