Transpordiamet ja Infortari ettevõtete gruppi kuuluv INF Infra OÜ rajavad Pärnu linnas asuva Sindi-Lodja silda allianssmudelit kasutades.
Alliansshanke tulemusena on Sindi-Lodja silla projekteerimise ja ehitushanke peatöövõtja INF Infra OÜ. Lepingu täitmisel kaasatud projekteerimise võtmeisikud on Roadplan OÜ-st ja Stricto Project OÜ-st. Tänaseks on jõutud uuringute faasi. „Sindi-Lodja silla projekt on taolise hankemudeli katsetamiseks ideaalne, kuna kõik lahendused saame välja töötada koos välja valitud partneritega,” ütles Transpordiameti ida osakonna juhataja Anti Palmi. „Praegu saame öelda, et laias laastus on kõik läinud korda. Alguses tegelesime koostöö kujundamise ja allianssi moodustamisega, meil jätkus arutelukohti, kus oli vaja otsusteni jõuda, ent kuna kõigil oli üks eesmärk, siis tänaseks oleme jõudnud konsensusele, vaidlusi õhku jäänud ei ole.“
Tavapäraselt rakendatakse allianss-hangetes nn big room põhimõtet, kus kõik projekti osapooled töötavad koos ühes füüsilises keskkonnas. Kuna aga Sindi-Lodja sild on siiski väiksemat mõõtu objekt, siis jõuti järeldusele, et sellise objekti puhul ei loo uue kontori rentimine uut väärtust: miinuspoolena saab välja tuua nii kontori rentimisega seotud kulud kui ka asjaolu, et enamus kaasatud osapooli jaotavad oma aega ka teiste töödega tegelemiseks teistes asukohtades.
„Muutsime töö vormi nii, et käime arendusetapi käigus külakorda projekteerijate kontorites. Korraldame 1–3-päevaseid sessioone, kus töötame ühes keskkonnas ja tegutseme konkreetse eesmärgi nimel,“ kirjeldab Palmi. „Hiljem ehitusetapis on niikuinii vajalik objektikontor, mis on vahetult objektil ning sinna tuleb näha ette lisaruume, et oleks võimalik kaasata tellijat ja projekteerijaid.”
Koostööpõhimõtted said paika
Hetkel ollakse jõudnud uuringute faasi, mis samuti tähendab ühiste reeglite kokku leppimist: kuidas lepingu raames hankida, mis põhimõtete alusel uuringuid tellida, kes panevad lähteülesande kokku, kelle pakkumusi oodatakse allhankesse jmt.
Tänaseks on selgunud ka asjaolu, et objektile on vaja koostada detailplaneering, seega valmistatakse ette detailplaneeringu algatamist. „See viib hetkeks veidi tempot alla, aga kuna tegu on allianss-mudeliga, siis see ei löö lepingut uppi, suudame need küsimused paindlikult lahendada,“ sõnab Palmi.
„Detailplaneeringu nõue mõjutab ehituse alustamise aega – peab ju planeerimismenetlusega tekkima ehitusõigus – seega läheb enam aega, kui vaid projekteerides. Samas on allianssmudel paindlik ja nii saame ka meie olla paindlikud, projekteerimist planeerides arvestada tõenäosustega ja vajalikul hetkel edasi liikuda. Loodame, et aasta lõpuks saab detailplaneering kehtestatud.“
Pärast planeeringu kehtestamist on vaja lõpule viia veel maadega seotud protseduurid ning viimased ülevaatused eelarveridades, ehitus algab eeldatavalt aasta pärast: 2025. aasta kevadel. „Kui suudame kuskilt aega võita, siis püüame seda teha, kui aga kuskilt veidi aega kaotame, ei juhtu midagi hullu,“ iseloomustab Anti Palmi tööpõhimõtet.
Sõlmitud lepingu eeldatavaks maksumuseks on kuni 10 miljonit eurot ilma käibemaksuta. Ehitustööde tähtaeg selgub projekteerimise käigus.
Osapooled ühe laua taha kokku
Ent kas allianssmudeli alusel töötamine on toonud ka üllatusi? „Mind üllatas, kuivõrd efektiivne on erinevate osapoolte ühe laua taha toomine ja teemade selgeks rääkimine. Korraldasime veebruaris nn kick-off ürituse, kus osalesid nii ehitaja, projekteerija, tellija kui ka kohaliku omavalitsuste esindajad. Päeva esimeses pooles tutvustasime mudelit ja tööpõhimõtteid, päeva teises pooles töötasime ajagraafikuga. Paljud olid alguses skeptilised, kas taolise ürituse korraldamisel on üldse mõtet, ent nüüd võib öelda, et tänu linna osalemisele suudeti kokku hoida poolteist kuni kaks kuud aega, mis oleks kulunud e-kirjavahetusele ja killustatud koosolekutele,“ kiidab Anti Palmi.
„Tagantjärele tarkusena oleksime võinud kaasata ka muinsuskaitse ja keskkonnaameti esindajad. Igaüks toimetab oma õiguste ja soovide kohaselt, ent niisugune kohtumine võimaldab kiiresti infot vahetada, kirjavahetuse ning selle kooskõlastamise aeg hoitakse kokku. Niisugune üritus ja arutamine on väga efektiivne meetod projektide käivitamiseks.“
Hea teada
Alliansshanke põhiliseks erisuseks võrreldes traditsiooniliste ehitushangetega on lepingu täitmiseks vajalike osapoolte varasem valimine, kaasamine, ühine leping, projektiorganisatsioon, otsuste langetamine, äriloogika ning riskide ja kasude jagamine tellijaga. Tegemist on uudse ja põhjaliku hankemeetodiga, kus kõigis etappides tehakse igapäevaselt ühiselt tööd projekti parima realiseerimise nimel.