• Meediapilt
  • TööstusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kogemus
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Laadimistaristu. Foto: Pixabay

    Uutele hoonetele peab paigaldama elektriautode laadimistaristu

    Betoonpõrandate tasanamine. Betoonpõrandate ületasandamine. Kiilto ja Floorex pakuvad ehitusobjektile kohale tuleva veoauto näol kiiret ja mugavat mobiilse pumpamissüsteemiteenust betoonpõrandate tasandamiseks. Kuivsegu on kaasas „big bag“ pakendites ja tekitab nii minimaalselt jäätmeid.

    Betoonpõrandate ületasandamine tasandusseguga tagab kvaliteetse siseõhu ning hoiab kokku kliendi ja ehitaja aega

    Aasta betoonehitis 2020 nominendid. Sillamäe rannapromenaad, Sillamäe. Foto: Olev Mihkelmaa

    Vaata galeriid: aasta betoonehitis 2020 nominendid

    Ehitushinnad hakkasid tõusma. Foto: Shutterstock

    Ehitushinnad hakkasid neljandas kvartalis tõusma

    Keila kooli juurdeehitus. Foto: Mapri Ehitus

    Keila kooli juurdeehitus sai nurgakivi

    Uuendused projekteerimise alusdokumentides. Foto: Shutterstock

    Uuendused projekteerimise alusdokumentides

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne. Segu kvaliteedi hindamine on täppistöö. Foto: Teede Tehnokeskus AS

    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne

    Ringlussevõetud asfalt. Foto: Teede Tehnokeskus

    Ringlussevõetud asfalt

    Foto: Teede Tehnokeskus

    Mida teha kui toodang praak?

    Asfalt laguneb. Foto: Teede Tehnokeskus

    Uus asfalt, aga juba laguneb! Miks nii? Kuidas edasi?

    boonussüsteem

    Asfalteerimistööde boonussüsteem – kulu või investeering?

  • Kolleegium
  • Toimetus
Ehitusest
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kogemus
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Laadimistaristu. Foto: Pixabay

    Uutele hoonetele peab paigaldama elektriautode laadimistaristu

    Betoonpõrandate tasanamine. Betoonpõrandate ületasandamine. Kiilto ja Floorex pakuvad ehitusobjektile kohale tuleva veoauto näol kiiret ja mugavat mobiilse pumpamissüsteemiteenust betoonpõrandate tasandamiseks. Kuivsegu on kaasas „big bag“ pakendites ja tekitab nii minimaalselt jäätmeid.

    Betoonpõrandate ületasandamine tasandusseguga tagab kvaliteetse siseõhu ning hoiab kokku kliendi ja ehitaja aega

    Aasta betoonehitis 2020 nominendid. Sillamäe rannapromenaad, Sillamäe. Foto: Olev Mihkelmaa

    Vaata galeriid: aasta betoonehitis 2020 nominendid

    Ehitushinnad hakkasid tõusma. Foto: Shutterstock

    Ehitushinnad hakkasid neljandas kvartalis tõusma

    Keila kooli juurdeehitus. Foto: Mapri Ehitus

    Keila kooli juurdeehitus sai nurgakivi

    Uuendused projekteerimise alusdokumentides. Foto: Shutterstock

    Uuendused projekteerimise alusdokumentides

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne. Segu kvaliteedi hindamine on täppistöö. Foto: Teede Tehnokeskus AS

    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne

    Ringlussevõetud asfalt. Foto: Teede Tehnokeskus

    Ringlussevõetud asfalt

    Foto: Teede Tehnokeskus

    Mida teha kui toodang praak?

    Asfalt laguneb. Foto: Teede Tehnokeskus

    Uus asfalt, aga juba laguneb! Miks nii? Kuidas edasi?

    boonussüsteem

    Asfalteerimistööde boonussüsteem – kulu või investeering?

  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Arucad

Betoon ja asfalt Eesti teedeehituses

autor: Urmas Tooming
august 2020
Kategooria: Teedeehitus, EhitusEST september 2020
Betoon ja asfalt Eesti teedeehituses. Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Eesti on võtnud suuna sinnapoole, et Tartu, Narva ja Pärnu maantee tuleks täies ulatuses välja ehitada 2 + 2 ristlõikega. Betooniühingu tellimusel valmis suvel uuring „2 + 2 maantee asfalt- ja betoonkatendi konstruktsiooni hinnavõrdlus tee 40-aastase elukaare jooksul“. Uuringut tutvustab töö vastutav täitja, volitatud teedeinsener Ain Kendra.

Millise pikkusega lõik valiti uuringus võrdluseks ja miks just nii?

Austraalia teedeinsener Arvo Tinni, kes on seal väga kõva betoonteede tegija, ütles, et selleks, et asi majanduslikult end õigustaks, peaks ehitatav lõik olema vähemalt 10 kilomeetrit.

Käesolevas uuringuks valiti võrdluseks 20 kilomeetri pikkune lõik. Segusõlme või mobiilse betoonitehase paneme lõigu keskele, et ei oleks mingeid probleeme betooni etteandmisel. Segusõlm jääks siis terveks suveks ühte kohta ning selle aja jooksul jõutaksegi 20-kilomeetrine lõik valmis ehitada.

Miks võeti uuringu tegemisel aluseks just Saksamaa ja osalt ka Põhjamaade teedeehituse normatiivid?

Saksa seetõttu, et betoon on seal väga levinud materjal ning nende tüüpkatendite kataloogis on samale koormusele olemas nii asfalt- kui betoonkatendi lahendused. Põhjamaad on aga hea võrdlusmaterjal, sest nad on klimaatiliselt meile lähedased.

Käesolevas uuringus on maanteede elukaareks võetud 40 aastat. Miks 40?

Põhjus on suhteliselt lihtne. Katendi ressursi määrab kaks asja: füüsiline vananemine, asfaldi puhul vananeb pealmine kiht 10 aastaga, kui on väga intensiivne liiklus, siis veel kiiremini. Teine asi on reaalne koormus teele. Katend arvestatakse teatud arvule normtelgedele, teatud hulga autode läbimisele, siin ei mängi rolli see, mitme aastaga need autod sealt läbi sõidavad. Pikka aega oli meil teedeehituses katendi arvutuslik eluiga vähemalt 15 aastat, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi määruses on see arv praegugi sisse kirjutatud. Maanteeameti poolt on riigiteede katendi arvestuslik eluiga 20 aastat.

40 aastat valisime sellepärast, et kui asfaltkatend peab kestma 20 aastat, siis 40 aastaga jõuame just kaks asfaltkatet läbi kulutada. 40 aasta järel ei ole betoonkatendil ka enam jääkväärtust.

Uuringust tuleb välja, et betoonkatendi ehitamine on asfaldist küll kallim, kuid remondi- ja hoolduskulud jällegi isegi neli korda odavamad. Millest nii suur erinevus tekib?

Betoonkatendi ehitusmaksumus on 31% kallim Eesti asfaltkattest, betoonkatendi elukaare kulud (arvestamata inflatsiooni või diskonteerimist) on aga 40% väiksemad Eesti asfaltkatendist. Asfaltkatendi remondi- ja hoolduskulud on 40-aastase tee elukaare puhul tõesti isegi neli korda suuremad kui betoonkatendil. Selline on käesoleva uuringu üks järeldusi.

Üks lihtne põhjus on see, et Eesti reeglite järgi ehitatav asfaltkate asendatakse 20. aastal koos selle all oleva killustikukihiga. Kuna Eestis tegelikult piisavat betoonteede ehituse ja hoolduse kogemust pole, siis vaatasime seekord nii Rootsi kui Kanada suunas ning sealt tulevad ka hinnangud remondi- ja hoolduskuludele.

Betoonteede puhul tulevad ühe plussina arvesse ka kaudsed mõjud. Nende all saab arvestada mitut asja. Üks on see, et betoontee puhul on remonditoiminguid vähem kui asfaldi puhul, seega on ka liiklustakistusi vähem. Teiseks on asfalt elastne ning raskete autode rattad vajuvad natuke selle sisse, mistõttu tuleb auto liikumisele täiendav veeretakistus ja koos sellega kasvab kütusekulu. Betooni puhul on veeretakistus palju väiksem, mis tähendab umbes 3-protsendilist kütuse säästu. Kogu liikluse osas annab see päris korraliku kokkuhoiu. Ka õhusaaste on seetõttu väiksem (nii heitgaasid kui peenosakesed).

Mismoodi käesolev uuring PPP (private public partnership) projektide temaatikaga haakub?

PPP-projekt võimaldab jagada kõik kulud ühtlaselt lepinguperioodile. Betoonteede ehituse puhul on ehituskulud selgelt suuremad kui asfalttee korral, kuid tee tööea jooksul on hooldus- ja remondikulud oluliselt väiksemad. Seega kujunevad iga-aastased maksed isegi väiksemaks kui asfaldil.

PPP-projekti puhul jääb peale projekteerimise ja ehitamise ka teehooldus erafirma kanda. Ideaalvariandis kestab leping nii kaua, kui on tee eluiga. Betoontee projekteerimisse tuleks kaasata projekteerijaid väljastpoolt Eestit, kuna meil puudub sisuline kogemus.

Millised on uuringu põhijäreldused?

Üks järeldus on see, et suurema raskeliikluse koormusega teedel ei ole ainult asfaldiga võimalik head lahendust leida. Tsementi on vaja lisada ning siin on variante rohkem, tavaline betoontee on neist vaid üks. Võimalikud on ka erinevas vahekorras lahendused – asfaldist ülekattega betoon, kus betooni kvaliteedinõuded on veidi leebemad; teerullibetoon; korebetoon; tsementstabiliseeritud alusel kahekihiline asfaltkate. Tehnoloogiad on arenenud ning sideainet on võimalik paremini doseerida, mis oluliselt kahandab seniseid riske põikpragude tekkeks ehk vajadust vuukide lõikamiseks.

Teiseks tuleb arvestada naastrehvide mõju teekatendile. Asfaldi puhul moodustub jälg kokku kolmest komponendist. Esimese paari kuuga toimub asfaldi järeltihenemine koormuse all ning kolmandik roopa sügavusest tekib juba selle ajaga. Ülejäänud roopa tekkimine on pooleks: koormus + naastrehvid. Betoontee puhul järeltihenemist ei ole ja raskeliiklusest tulenevat deformatsiooni ka ei ole. Jääb ainult naastrehvi mõju.

Seega on katendi ülakihi remonti vaja teha kolm korda suurema intervalliga. Kui asfalttee kestab seitse aastat, siis betoonkatend annab sama roopa sügavuse 20 aastaga.

On lahtine, kas betoontee pealmist kihti tuleks pärast roopa tekkimist freesida või katta õhukese asfaltkihiga. Asfaldi peale panemine annab teise efekti veel: siis ei ole nõuded betoonile nii kõrged ning ehitus odavam.

Seega Eestis on ikka mõistlik betoonteid ehitama hakata?

Minu arvates on see mõistlik, just suure koormusega teedel. Seda mitmel põhjusel. Üks on see, et tõenäoliselt varem või hiljem naastrehvide kasutamine Eestis maksustatakse. See on õigem kui keelamine. Minu seisukoht on, et kuna EL on vastu võtnud sihid, et minna üle läbisõidupõhisele tee kasutamise maksustamisele, siis on lihtne lisada, kas sa sõidad naastuga või ilma ja selge ka, kui palju. Teatud tingimustel ja kohtades on naastud kindlasti vajalikud, seda ka teekatte karestamiseks. Kui naastude kasutamise protsent oleks näiteks 10–20%, siis sellest täiesti piisaks. Praegu me täpselt ei tea, kui suur on naastude kasutamise protsent, kas 70, 80 või 90.

Ma ei ütleks nii üheselt, et kindlasti on vaja traditsioonilisi betoonteid ehitada. Ütleksin pigem nii, et meil on vaja ära kasutada tsement tee konstruktsioonis. Nii majandus- ja kommunikatsiooniministeerium kui Maanteeamet on öelnud, et neil ei ole midagi betoonteede ehitamise vastu, kui vaid raha leidub.

Arvestuslike teljekoormuste järgi kolme Eesti põhimaantee väljaehitamisel betoonkatendiks sobilike kilomeetrite arv

2+2-maantee 20 km pikkuse teekattelõigu investeeringud 40 aasta jooksul

2+2-maantee 20 km pikkuse teekattelõigu investeeringud 40 aasta jooksul

Sildid: analüüsbetoonbetoonteedEesti teedmaanteeametteedeehitusuuring
ShareTweet
Eelmine artikkel

Saneerimismenetlus Eestis – kas anda võimalus?

Järgmine artikkel

Nõuded ehitustoodetele: määrus on muutmisel

Seotud artiklid

Ehitushinnad hakkasid tõusma. Foto: Shutterstock
Ülevaade

Ehitushinnad hakkasid neljandas kvartalis tõusma

STATISTIKAAMET
Eesti teed. Eesti Asfaldiliidu juhatuse esimees Sven Pertens. Foto: Äripäev / Eiko Kink
Teedeehitus

Eesti teid ootab lähiaastatel taas väiksem eelarve

Eesti Asfaldiliit
Aadu Lassi 2020 auhinnad jagatud. Maanteeameti peadirektori kohusetäitja Raido Randmaa (vasakult), Anti Palmi, Raimo Unt ja Eesti Asfaldiliidu juhatuse esimees Sven Pertens. Foto: Asfaldiliit
Teedeehitus

Aadu Lassi nimelised auhinnad jagatud

Eesti Asfaldiliit
Võõbu-Mäo lõigul turbapinnasesse on tehtud seitse mass-stabiliseerimise katselõiku, novembri lõpuks on selge, kas see tehnoloogia on uuel teelõigul kasutatav. Foto: Julia-Maria Linna
Teedeehitus

Võõbu-Mäo lõigul katsetatakse stabiliseeritud aluspõhja

AIN ALVELA
EhitusEST oktoober 2020
Projekteerijad analüüsisid koroonamõjusid
Ülevaade

Projekteerijad analüüsisid koroonamõjusid

KALLE KARRON, EESTI EHITUSKONSULTATSIOONIETTEVÕTETE LIIDU TEGEVJUHT
EhitusEST oktoober 2020
Asfaldipäev 2020. Foto: Shutterstock
Teedeehitus

Asfaldipäev tänavu virtuaalselt

Eesti Asfaldiliit
Järgmine artikkel
Nõuded ehitustoodetele. Foto: Shutterstock

Nõuded ehitustoodetele: määrus on muutmisel

EhitusEST november 2020

EhitusEST november 2020

Remondi ja ehita sügis 2020

Remondi ja ehita oktoober 2020

Sisuturundus

Betoonpõrandate tasanamine. Betoonpõrandate ületasandamine. Kiilto ja Floorex pakuvad ehitusobjektile kohale tuleva veoauto näol kiiret ja mugavat mobiilse pumpamissüsteemiteenust betoonpõrandate tasandamiseks. Kuivsegu on kaasas „big bag“ pakendites ja tekitab nii minimaalselt jäätmeid.

Betoonpõrandate ületasandamine tasandusseguga tagab kvaliteetse siseõhu ning hoiab kokku kliendi ja ehitaja aega

01/02/2021
Varjatud kinnituslahendus fasaadipaneelide kindlaks ja lihtsaks kinnitamiseks. Nõuded metall-liidetele. Foto: SFS Intec

Põhinõuded metall-liidetele, kus tähelepanu vajab keskkonnaklass ja tööiga

24/11/2020
Kergbetoon EPSCement® EC350M

Kergbetoon – ehitusmaterjal, mis teeb elu kergemaks

29/10/2020
Energiastuudio

Energiastuudio aitab kodu hubaseks muuta

29/10/2020
Bauroc kodu. Foto: Oleg Hartšenko, XOfoto OÜ

Valgusest tulvil kodu lapsepõlvemaal

21/10/2020
Aquaphor veefiltrid

Kas olete kindel, et kraanist tulev vesi ei riku teie tervist ja kodumasinaid?

21/10/2020
SFS_EE_210x297_iDesigner_digital
  • Loetuimad
  • Comments
  • Viimased
Kaks kogemust: kuidas ma biopuhasti sain

Kaks kogemust: kuidas ma biopuhasti sain

Eesti ehitab 2018
Põrand nagiseb

Minu parkett nagiseb ja teeb häält! Miks?

EhitusEST juuni 2019
Foto: OÜ Vivero kihtplastikust kasvuhoone

Näpud mulda põnevas kasvuhoones!

Remondi ja ehita suvi 2018
Laadimistaristu. Foto: Pixabay

Uutele hoonetele peab paigaldama elektriautode laadimistaristu

Mikrotsement

Mikrotsement – hüvasti vuugivahede küürimine!

Eesti ehitab 2019
Laadimistaristu. Foto: Pixabay

Uutele hoonetele peab paigaldama elektriautode laadimistaristu

Betoonpõrandate tasanamine. Betoonpõrandate ületasandamine. Kiilto ja Floorex pakuvad ehitusobjektile kohale tuleva veoauto näol kiiret ja mugavat mobiilse pumpamissüsteemiteenust betoonpõrandate tasandamiseks. Kuivsegu on kaasas „big bag“ pakendites ja tekitab nii minimaalselt jäätmeid.

Betoonpõrandate ületasandamine tasandusseguga tagab kvaliteetse siseõhu ning hoiab kokku kliendi ja ehitaja aega

Aasta betoonehitis 2020 nominendid. Sillamäe rannapromenaad, Sillamäe. Foto: Olev Mihkelmaa

Vaata galeriid: aasta betoonehitis 2020 nominendid

Ehitushinnad hakkasid tõusma. Foto: Shutterstock

Ehitushinnad hakkasid neljandas kvartalis tõusma

Keila kooli juurdeehitus. Foto: Mapri Ehitus

Keila kooli juurdeehitus sai nurgakivi

Vana Arhitekti rubriik EhitusESTis

Vana arhitekt
Vana arhitekt. Omvalitsuste oma valitsus. Foto: Shutterstock

Omavalitsuste oma valitsus

29/10/2020
Vana arhitekt, liginull. Foto: Shutterstock

Liginull. Riigifirma ei kindlusta, hoiab kokku ja võtab dividende!

27/11/2019
Kremoon

Kremoon. Kui kodus on akendel kremoonid, siis on ohus meie lapsed ja koduloomad!

16/10/2019

EhitusEST november 2020 lood

Hanke kvaliteeti. Foto: Shutterstock

Tellijal on võimalus tõsta hanke kvaliteeti

25/11/2020
Uued tsemendid Kundast. Foto: Kunda Nordic Tsement

Uued tsemendid Kundast

25/11/2020
In Memoriam - Jaan Miljan, Agu Möldre

In memoriam AGU MÖLDRE (2. XI 1940–1. XI 2020)

25/11/2020
Mida teha, et vähendada puitmaja maksumust?

Mida teha, et vähendada puitmaja maksumust?

25/11/2020
Reidi tee. Ehitusjuht Marek Jassik. Foto: aasta ehitaja konkurss 2020

Aasta ehitaja 2020 nominendid ja kandidaadid

25/11/2020
Ajalooliselt Rosencrantziks nimetatud Paks Margareeta pakkus väljakutseid: muuseumi ruumiplaan muutus ja ajaloolise koge paigutamiseks tuli muuseum suisa ümber purjelaeva ehitada. Foto: Acres OÜ

Paks Margareeta paelus arhitekti ja pani ehitaja proovile

25/11/2020

Remondi ja ehita sügis 2020 lood

Aasta Puitehitis 2020 kandidaat. Arhitekt Ott Kadarik, Saaremaal asuv suvekodu Kalaonn. Foto: Kadarik ja Tüür Arhitektid OÜ

Kalaonn on lihtne maja. Maja ei peagi olema keeruline

21/10/2020
Korteriühistu üldkoosolek, fotol kortermajad Tallinnas. Uusarenduste ostuprohmakaid saab vältida. Foto: Sigrid Kahar

Uusarenduste ostuprohmakaid saab vältida

21/10/2020
INkodu.ee esitleb: trafarettmaaling. Foto: A-Viimistlus

INkodu.ee esitleb: unikaalne sein trafarettmaalinguga

21/10/2020
Kivikatus. Eksklusiivehitus OÜ

Kivikatus – millest alustada?

21/10/2020
Sibullilled armastavad kohevamat ja kergemat ning hästi vett läbilaskvat mulda. Foto: Ants Uus

Pane aed kevadel õitsema

21/10/2020
Korteriühistus reeglid paika. Foto: Shutterstock

Reeglid paigas – vähem tülisid

21/10/2020

Vaata veel meie ajakirju:

Eesti ehitab 2019
Disain kodus ja aias aprill 2019
SLO Electricity 2018

Väljaandja

EhitusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

Aasta betoonehitis aasta ehitaja aasta ehitusinsener aasta ehitusprojekt aasta nominendid aasta puitehitis aiandus arhitektuur betoon Betooniühing blogi Eesti Betooniühing Eesti ehitab Eesti Ehitusettevõtjate Liit Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit Eesti teed Ehitus 2020+ ehitusettevõtjad ehitusmaterjalid ehitusturg EKEL EKFML EKVÜ EMPL eriolukord haridus huvitav objekt interjöör katuseehitus liitude uudised maanteeamet MKM nõuanne puit puitarhitektuur seadus sisekujundus sisuturundus standard sündmus taltech teedeehitus teede tehnokeskuse blogi ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

  • Meediapilt
  • TööstusEST
  • Põllumehe Teataja
  • info@meediapilt.ee
  • Reklaami
  • Tingimused
  • Uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Kolleegium
  • Reklaami
  • Toimetus
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri

© OÜ Meediapilt

Telli uudiskiri

ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!