• Meediapilt
  • TööstusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Aasta kinnisvarategu 2022 laureaat on Tartu Linnavalitsus

    Aasta kinnisvarategu 2022 laureaat on Tartu Linnavalitsus

    Geberit, väike vannituba

    Kas väike vannituba saab olla mugav ja hubane? Eksperdid kummutavad müüte ja annavad nõu

    Transpordiamet tunnustas parimaid teehoiupartnereid

    Transpordiamet tunnustas parimaid teehoiupartnereid

    Nordeconi juhatusega liitub Tarmo Pohlak

    Nordeconi juhatusega liitub Tarmo Pohlak

    Ehitushindade tõusu taga on kõik kulugrupid. Ehitushinnad hakkasid tõusma. Foto: Shutterstock

    Ehitushindade tõusu taga on kõik kulugrupid

    E-ehitus kui e-riigi uus edulugu

    Digitaalehituse klastri podcast – episood 2, e-ehitus kui e-riigi uus edulugu

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne. Segu kvaliteedi hindamine on täppistöö. Foto: Teede Tehnokeskus AS

    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne

    Ringlussevõetud asfalt. Foto: Teede Tehnokeskus

    Ringlussevõetud asfalt

    Foto: Teede Tehnokeskus

    Mida teha kui toodang praak?

    Asfalt laguneb. Foto: Teede Tehnokeskus

    Uus asfalt, aga juba laguneb! Miks nii? Kuidas edasi?

    boonussüsteem

    Asfalteerimistööde boonussüsteem – kulu või investeering?

  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Digitaalehituse podcast
    • E-ehitus kui e-riigi uus edulugu
    • Digiehitus Eesti vaatest
Ehitusest
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Aasta kinnisvarategu 2022 laureaat on Tartu Linnavalitsus

    Aasta kinnisvarategu 2022 laureaat on Tartu Linnavalitsus

    Geberit, väike vannituba

    Kas väike vannituba saab olla mugav ja hubane? Eksperdid kummutavad müüte ja annavad nõu

    Transpordiamet tunnustas parimaid teehoiupartnereid

    Transpordiamet tunnustas parimaid teehoiupartnereid

    Nordeconi juhatusega liitub Tarmo Pohlak

    Nordeconi juhatusega liitub Tarmo Pohlak

    Ehitushindade tõusu taga on kõik kulugrupid. Ehitushinnad hakkasid tõusma. Foto: Shutterstock

    Ehitushindade tõusu taga on kõik kulugrupid

    E-ehitus kui e-riigi uus edulugu

    Digitaalehituse klastri podcast – episood 2, e-ehitus kui e-riigi uus edulugu

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne. Segu kvaliteedi hindamine on täppistöö. Foto: Teede Tehnokeskus AS

    Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne

    Ringlussevõetud asfalt. Foto: Teede Tehnokeskus

    Ringlussevõetud asfalt

    Foto: Teede Tehnokeskus

    Mida teha kui toodang praak?

    Asfalt laguneb. Foto: Teede Tehnokeskus

    Uus asfalt, aga juba laguneb! Miks nii? Kuidas edasi?

    boonussüsteem

    Asfalteerimistööde boonussüsteem – kulu või investeering?

  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Digitaalehituse podcast
    • E-ehitus kui e-riigi uus edulugu
    • Digiehitus Eesti vaatest
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Heizomat

Tööpostilt elusalt koju

autor: LIIVI TAMM
juuni 2020
Kategooria: Tööohutus, EhitusEST juuni 2020
Tööihutusest ehituses. Masinate äravajumine või ümberminek on probleem - aluse tugevus jäetakse pahatihti tähelepanu alt välja ja nii õnnetuse risk kui varaline kahju on suur. Foto: Martin Vaga

Masinate äravajumine või ümberminek on probleem - aluse tugevus jäetakse pahatihti tähelepanu alt välja ja nii õnnetuse risk kui varaline kahju on suur. Foto: Martin Vaga

Miks juhtub teedeehituse ja ehituse valdkonnas aasta-aastalt raskeid õnnetusi? Mida oleks meil õppida teistelt riikidelt? Kurbi ja rõõmsaid näiteid tööohutusest ning ettepanekuid Eesti olukorra parandamiseks teeb Veikko Vapper.

Kui teravalt on tööohutus taristuehituses Eestis luubi all?

Nii teravalt päevakorras ei ole tööohutus Eesti ehitusettevõtetes kunagi olnud, kui see on Põhjala kultuuriruumis, põhjapoolses Mandri-Euroopas, Suurbritannias, USA-s, Kanadas, Austraalias.

YIT-is kui suures kontsernis on tööohutuse edendamine olnud fookuses: töötajaid on teadlikud, elementaarsed süsteemid toimivad, ent samas vajab süsteemne toimetamine selles vallas siiski arendamist, sest riskiaste on väga kõrge. Mullu oli meil kaks rasket tööõnnetust – üks lõppes renditöötajale raske kehavigastuse ja invaliidusega, teine alltöövõtja surmaga.

Ettevõttes on palgal tööohutusspetsialistid, pidevalt toimuvad töötajatele sisekoolitused ja tööohutuse seminarid, ehitusplatside kontrollid – aga ikka juhtus.

Ränk on juhina seda teadmist taluda. Aga arvan, et oma vigadest tuleb rääkida, mitte panna juhtunut kalevi alla, nagu sageli niisugustes olukordades tehakse – suhtumine, mis on nõukogude perioodi pärand.

Arucad

Mul on näide ka ühest hästilõppenud õnnetusest Lätis – torukaevik oli madalam kui 1,5 meetrit, ent tekkis varing ja töötaja kukkus. Õnneks sai ta hingata…Tegelikult ei pääse ka 1,2-meetrisest kaevikust varingu korral välja: 50 cm laiune ja meetrikõrgune risttahukas mahutab 0,5 m3 pinnast, see on sisuliselt tonnijagu materjali.

Seega suhtumise osas on meil veel kasvuruumi…?

Saustinõmme viadukti, mida ehitatakse üle Rail Balticu trassi, nurgakivi asetamisel võttis oma kõnes sõna ka YIT kontserni tippjuht Kari Kauniskangas ja juhtis tähelepanu, et võrreldes kontserni teistes riikides asuvate ettevõtetega on Eestis nõuded kõige vähem läbimõeldud. Ta juhtis tähelepanu, et Rail Balticu laadne suurprojekt on suurepärane võimalus, kus paljut saaks muuta. Reaktsioone sellele arvamusele oli seinast seina – oli nii peavangutajaid kui vaikimisi nõustujaid.

Taristuehituses on suurima riskifaktoriga eelkõige torutööd ja vaiatööd. Vajaksime kaevikute osas selgemaid nõudeid. Juhtub ka seda, et kaevikute nõlvastabiilsus jäetakse arvutamata. Kaevikute toetussüsteeme kasutatakse harva. Soomes tuleb üle 2-meetrise kaeviku plaanimisel teha geotehnilised arvutused veendumaks, et töötajale ei ole ohtu. Näiteks Poolas, Tšehhis, Slovakkias, Ungaris on sealsete kolleegide jutu järgi nõuded juba alates 1,2 meetri sügavusest kaevikust – mõeldakse täpselt läbi, kuidas toestada, kas kaevata astmeliselt, paigaldada tugikilbid ja põiktalad, arvestatakse ka vee mõju, üldise hüdrogeoloogilise olukorraga, koormustega, mida avaldavad masinad või maapinnale ladustatud materjal. Skandinaavias on tööohutus suurhangete hindamisel üks valikukriteeriume.

Meil siis pigem nii palju ei süveneta?

Jah, tundub, et valdavalt ei lasku turuosalised tööd plaanides detailidesse. Kui värvatakse ettevõtte- või ehitusplatsipõhiseid tööohutusspetsialiste, renditakse või ostetakse tööohutusvahendeid ja tellitakse arvutusi, siis see on kulu. Need, kes soovivad süveneda ja juurutada rohkemaid meetmeid, kaotavad konkurentsivõimes, kuna üldkulud suurenevad.

Seega, kui seadusandlikud, ametkondlikud või ehitusprojekti nõuded on väga üldsõnalised ja jätavad tõlgendamisele ruumi, siis see programmeerib juba ette, et totaalses konkurentsiolukorras kipuvad ettevõtjad võtma riske. Nii tekib rahaline, konkurentsialane vastuolu. Siit edasi tõstatub alltöövõtjatel küsimus, miks mõni üksik peatöövõtja esitab rangemaid nõudmisi kui teised. Ka alltöövõtjad valivad, kellele nad tööd teevad. Alltöövõtjad kipuvad eelistama vähemate nõudmistega töökeskkonda, jättes tahaplaanile asjaolu, et tööohutuse tegevused on suunatud nende endi tervise kaitseks. Paradoksaalne olukord. Ausa konkurentsi tagamiseks peaksid nõuded olema täpsemalt lahti kirjutatud.

Kuidas siis sel teemal edasi liikuda?

On juba olnud kohtumisi ametnikega, riigiasutustega, näiteks Maanteeameti esindajatega, teemaga on kursis nii Eesti Asfaldiliit kui ka Eesti Betooniühing. Vajalikud on kohtumised ka tööinspektsiooni ja tehnilise järelevalve ametiga.

Osade nõupidamiste korraldamine, teiste seas näiteks Tallinna Sadama, Tallinna Lennujaama ja Eesti Raudteega, lükkuski edasi seoses koroonaviiruse puhanguga.

Positiivne on Eesti Betooniühingu töö infobrošüüride koostamisel, ettevõtetest on tublit tööd teinud Tallinna Vesi. Ilmselt on siin oma roll ühel peaosanikul United Utilities’il, kes tööohutusnõudeid väärtustab.

Küsisin kord ühelt üle 30-aastase tööstaažiga kogenud töödejuhatajalt, et kui ta vaatab kogu oma karjääri ja püüab pikka vaadet, kui palju on tema hinnangul Eestis surmaga lõppevaid tööõnnetusi torutööde valdkonnas.
Ta ütles sisetunde järgi, et on olnud aasta või kahe kohta vähemalt üks tööõnnetuses hukkunud inimene.

Tõite lisaks torutöödele teise olulise valdkonnana esile vaiatööd. Kus on siin suurimad ohukohad?

Tehnilise järelevalve amet teeb kraanadele regulaarseid kontrolle. Kui püstitatakse tornkraanat, siis ohutusse suhtutakse üldjuhul tõsiselt. Minu 20-aastase töökogemuse juures Eestis tornkraana ümberminemise juhuseid praegu meelde ei tulegi.

Samal ajal on autokraana ümberminemisi rohkem, suisa lubamatult palju. See juhtub tavaliselt tugikäpa aluse pinnase murdumise tõttu. Ja vaiamasinate osas on oht veel suurem kui autokraanade puhul.

Tegelikult ei leidnudki me geotehnika kolleegidega, et kuidas Eestis vaiamasinatele tehnokontrolli tehakse, detailseid eeskirju ei eksisteeri. Ja teine oluline aspekt on siin aluse tugevus, millelt tehakse autokraana tõstet või millel töötatakse puurmasinaga.

Varasemal ajal Lemmikäinenis ja peale kontsernide liitumist YIT-is oleme lisanud hinnapakkumisse ka tingimused, millele see ajutine platvorm peab vastama, sest nii tööohutuse risk kui ka võimalik rahaline kahju on suur. Kui masin läheb ümber, on ka kogu töögraafik pea peale pööratud, rootori hind võib olla 300 000 eurot ja masin tervikuna 2 000 000 eurot, seega on mõistlik teha juurdepääsuteed ja töötasapinnad nii, nagu vaja.

Kaardistama peab kõik riskid, olgu tegu masinarikkega, mis võib põhjustada millegi kukkumist, tööplatsi ettevalmistuse, operaatori vea või terviserikkega.

Kas töötajad saavad isikukaitsevahendite kandmise vajadusest aru?

On olnud vaja selgitamist, et pelgalt kiivri pähepanekust ei ole abi, ka rihmad on vaja kinnitada. Kui tuua näide, et mäesuusatades ju ei jäta keegi kiivri kinnitust lahti, siis hakatakse mõtlema ja saadakse aru. Tavapäraselt siiski mõistetakse, et tööriietust sinna juurde kuuluvaga tuleb kanda, olgu tegu kaitseprillide, kõrvakaitsmete, töörakmete, turvajalatsite, kaitsmete või respiraatoriga.

Ka tööandjate juhtivtöötajad peavad mõtlema, kuidas töötamist mugavamaks muuta. YIT tööohutus- ja asfalteerimisspetsialistid arendavad proovitööna suvisteks asfalteerimistöödeks tuulutusavadega pükse, telliti partii kiivri all kantavaid tekstiillappe, mis vette kastes hoiavad jahedust. Asfalteerijate dehüdratsioon on probleem, sest suvised tööpäevad on pikad, laotades on asfaltsegu üle 100 °C, nii et jalgealune lõõmab.

Ühtlasi on vaja mõelda ka päikesekreemidele ja joogiveele, ka sellisele, millele on lisatud vitamiine-mineraale.

Ka hügieeniprobleem on terav, sest on vaja soojakut koos kõige vajalikuga – käimlate, duššide ja kanalisatsiooniga –, seega on asutud otsima duši- ja tualetivõimalusega järelhaagiseid.

YIT-i miinimum ohutusnõuded

Ennetavad meetmed

Isikukaitsevahendid

  • Kaitsekiiver (standard EN 397)
  • Kaitseprillid (F klass)
  • Eredavärviline tööriietus või helkurribadega vest
  • Turvajalatsid tugevdatud nina ja torkekindla tallaga (S1+P või S3)
  • Vastavalt töö iseloomule kõrvaklapid, mask, põlvekaitsmed jm

Inventar

  • Soojak, WC/DC ja suitsetamise koht:
  • Soojakus elekter, internet, esmaabivahendid
  • WC/DC – iga 15 inimese kohta 1
  • Vajadusel eristada ja tähistada naiste ja meeste WC või DC
  • Kindlaks määratud ja tähistatud suitsetamise koht

Ehitusplats ja liiklus

  • Kindla alaga ehitusplats piirata kõrge aiaga ja tähistada selge värava kohaga

Töötamine süvendites

  • Selgelt tähistatud süvendid
  • Aiad ja lindid süvendist vähemalt 1m kaugusel ja ühendatud
  • Sügavama kui 1 m sügavusse süvendisse laskumisel ohutud tingimused
  • Sügavama kui 2 m sügavusse süvendisse laskumise ja väljapääsemise nõuded

Väljakaevatud ja ehitusmaterjal

  • Väljakaevatud materjal ja/või ehitusmaterjal peab kaeviku servast asuma ohutus kauguses (vähemalt 500 mm)

Sildid: kaitsevahendidteedeehitustööohutustööõnnetused
ShareTweetShareSend
Eelmine artikkel

Kivistunud betooni paigaldatavad kinnitid

Järgmine artikkel

Ohutus teetöödel

Seotud artiklid

Sügisel Tallinna Tehnikaülikooli juhtima asuv Tiit Land. Foto: Scanpix/Sander Ilvest/Postimees
Portree

Tiit Land: kool tuleb viia riigile oluliste otsuste juurde

Ain Alvela
EhitusEST juuni 2020
Suurfarmi ehituseks kulus kokku 638 betoonposti ja -tala. Foto: Mapri Ehitus
Huvitav objekt

Laut sajaks aastaks

LIIVI TAMM
EhitusEST juuni 2020
Patarei kompleks Tallinnas. Foto: Meeli Küttim
Huvitav objekt

Patarei ümbersünd

HELI LEHTSAAR-KARMA
EhitusEST juuni 2020
Ventilatsioonisüsteemid ja viiruse levik. Foto: Shutterstock
Küte ja ventilatsioon

Ventilatsioonisüsteemid ja viiruse levik

Jarek Kurnitski, TTÜ ehituse ja arhitektuuri instituut
EhitusEST juuni 2020
Teetöödel ohustavad töötajaid nii varingud ja kukkumised kui dehüdratsioon. Foto: Shutterstock
Teedeehitus

Ohutus teetöödel

Rein Reisberg, töökeskkonna konsultant, Tööinspektsioon
EhitusEST juuni 2020
Kivistunud betooni paigaldatavad kinnitid. Terminivara rubriik. Foto: Shutterstock
Terminivara

Kivistunud betooni paigaldatavad kinnitid

RIHO ORAS, tehnikakandidaat, volitatud ehitusinsener, Conviso OÜ vanemkonsultant, Eesti Ehitusinseneride Liidu aseesimees
EhitusEST juuni 2020
Järgmine artikkel
Teetöödel ohustavad töötajaid nii varingud ja kukkumised kui dehüdratsioon. Foto: Shutterstock

Ohutus teetöödel

Ajakiri siin:

Ehitusest aprill 2023

Eesti ehitab messiajakiri

Eesti ehitab 2023

Sisuturundus

Geberit, väike vannituba

Kas väike vannituba saab olla mugav ja hubane? Eksperdid kummutavad müüte ja annavad nõu

03/05/2023
Bauroc, poorbetoon 100. Tänu unikaalsetele omadustele leiab bauroci poorbetoon üha enam kasutust nii tööstushoonete, eramute kui ka ühiskondlike hoonete ehituses.

Poorbetoon 100: materjal, mis on tulnud, et jääda

31/03/2023
SIGA. Saaremaa Riigigümnaasium, projekteerija Karisma Arhitektid, ehitaja Nordecon AS, CLT Arcwood by Peetri Puit

Puidu kaitsmine ehituses

31/03/2023
Toode AS; päikesepaneelide ja turvatoodete korrektsest kinnitamisest kaldkatustele

Päikesepaneelide ja turvatoodete korrektsest kinnitamisest kaldkatustele

31/01/2023
Bauroc: Greenergy Data Centers andmekeskus

Andmekeskuse nutikas materjalivalik

31/01/2023
Digitaalehituse klastri podcast
Digtiaalehituse klastri podcast
Digtiaalehituse klastri podcast
Digiehitus Eesti vaatest
00:00 / 1:03:25
Share
Link
Embed
  • Digiehitus Eesti vaatest

    Digiehitus Eesti vaatest

    Apr 3, 2023 • 1:03:25

    Digitaalehituse klastri taskuhäälingu avasaate külalised on Tiit Hion, Hele-Mai Metsal ning Kaia Kirs. Saadet juhib Jaan Saar. Tunni jooksul avatakse huvilistele digiehituse olemus ning tutvustatakse valdkonna arenguid Eestis. Taskuhääling valmib koostöös Tallinna Linnaga, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga, BuildESTiga ning teiste klastri koostööpartneritega.  Jälgi ka Digitaalehituse klastri kanaleid Facebookis, Instagramis ja Linkedinis, liitu uudiskirjaga aadressil: https://digitaalehitus.ee/kuukiri/.  Projekti toetab Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) Euroopa…

  • E-ehitus kui e-riigi uus edulugu

    E-ehitus kui e-riigi uus edulugu

    Apr 17, 2023 • 1:04:57

    Digitaalehituse klastri teise episoodi külalised on ehituse asekansler Ivo Jaanisoo, Ehituse e-hüppe programmijuht Regina Viljasaar-Frenzel ning ehitusekspert Jüri Rass. Saadet juhib MKMi digiehituse valdkonna juht Jaan Saar. Teises saates tutvustatakse e-riigi edusamme ning plaane digiehituse kui ka laiema ehitussektori raames. Taskuhääling valmib koostöös Tallinna Linnaga, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga, BuildESTiga ning teiste…

Remondi ja ehita sügis 2022

Remondi ja ehita sügis 2022

Väljaandja

EhitusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

Aasta betoonehitis aasta ehitaja aasta ehitusinsener aasta ehitusprojekt aasta nominendid aasta puitehitis aiandus arhitektuur betoon Betooniühing digitaalehituse klaster Eesti Betooniühing Eesti ehitab Eesti Ehitusettevõtjate Liit Eesti Ehitusinseneride Liit Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit Ehitus 2023+ ehitusettevõtjad ehitusmaterjalid ehitusturg EKFML EMPL eriolukord haridus huvitav objekt katuseehitus konkurss liitude uudised maanteeamet mess MKM nõuanne probleem puit puitarhitektuur renoveerimine seadus sisekujundus sisuturundus standard sündmus taltech teedeehitus ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • TööstusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Küpsised

    EhitusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!