Siseministeerium on saatnud arvamuse avaldamiseks välismaalaste seaduse muutmise eelnõu. Ootame kõikide Eesti Ehitusettevõtjate liidu liikmete kommentaare ja eriti nende seisukohti, kes teemaga igapäevaselt kokku puutuvad.
Kommentaarid ja seisukohad saata hiljemalt 5. augustiks aadressil eeel@eeel.ee või indrek@eeel.ee
Tähtaeg on küll lühike ja keset puhkuste perioodi, kuid paraku on see Siseministeeriumi poolt ette antud.
Allpool eelnõu sisukokkuvõte, mis on koostatud Siseministeeriumi poolt ning lähtub seega ka ministeeriumi hinnangutest.
Välismaalaste seaduse muutmise seaduse eelnõu (edaspidi eelnõu) on välja töötatud, et aidata vähendada välismaalaste Eestis töötamise regulatsioonide kuritarvitamist ning suunata välismaalasi ja nende tööandjaid õiguskuulekale käitumisele.
Kvalifitseeritud tööjõu ja oskustööliste vähesus erinevates Eesti majandussektorites on endaga kaasa toonud ettevõtjate suurenenud nõudluse välistööjõu järele. See omakorda on toonud kaasa olukorra, kus tööandjad eiravad välismaalaste kohta välismaalaste seaduses (edaspidi VMS) sätestatud töötamise tingimusi või palgakriteeriumi nõuet. Samuti kuritarvitavad erinevaid välismaalase Eestisse töölevõtmise võimalusi, hoides seeläbi kõrvale Eesti tööturu kaitse mehhanismidest (ennekõike palgakriteeriumi nõudest) ja tööjõumaksude tasumisest.
Eelnõu eesmärk on tõkestada Eestis töötamise reeglite väärkasutamist ning võtta kasutusele lisameetmed, mis aitavad vähendada välismaalaste Eestis töötamise regulatsioonide kuritarvitamist.
Eelnõuga on kavas luua VMS-i:
1) Täpsustused lühiajalise töötamise registreerimise ja tähtajalise elamisloa töötamiseks regulatsioonidesse selle kohta, millisel juhul käsitatakse füüsilist või juriidilist isikut tööandjana, kasutajaettevõtjana või vastuvõtva üksusena.
2) Lisakohustused ja vastutused, mis näevad ette, et:
- a) kui välismaalase faktiline tegevus ei vasta Eestis töötamise õiguslikule alusele ja eesmärgile, on tööandja, kasutajaettevõtja, vastuvõttev üksus ja välismaalane kohustatud lähtuma neist õiguslikest alustest, millele välismaalase tegevus sisult vastab. Kohustuse täitmata jätmisel on Politsei- ja Piirivalveametil (edaspidi PPA) võimalus teha ettekirjutus ja rakendada sunniraha;
- b) kui välismaalane teeb Eestis renditööd või osutab teenust, tagab kasutajaettevõtja (peale selle, et ta kontrollib, et tema juures töötaval välismaalasel oleks Eestis viibimiseks ja töötamiseks õiguslik alus), et välismaalane töötab Eestis selleks antud õigusliku aluse kohaselt ning tööandja ja kasutajaettevõtte vahel sõlmitud lepingu või muu kokkuleppe järgi.
- c) kohustuse täitmata jätmisel on PPA-l võimalik lisaks tööandjale ka kasutajaettevõtet ja vastuvõtvat üksust edaspidi VMS-i alusel võtta vastutusele ja karistada väärteo korras.
3) Pööratud tõendamiskoormuse regulatsioon, mille kohaselt lasub välismaalase Eestis ajutise viibimise, elamise ja töötamise asjaolude üle riikliku järelevalve teostamisel ja välismaalase Eestis ajutise viibimise, elamise ja töötamise õigusliku aluse lõpetamise või kehtetuks tunnistamise menetluses tööandjal, kasutajaettevõtjal, vastuvõtval üksusel ja välismaalasel kohustus tõendada, et välismaalase faktiline tegevus Eestis töötamisel vastab Eestis töötamise õiguslikule alusele.
Eelnõu dokumentidega saab tutvuda siin:
Välismaalaste seaduse muutmise seaduse eelnõu
Välismaalaste seaduse muutmise seaduse eelnõu seletuskiri
Lisainfo
http://eeel.ee/ootame-arvamusi-valismaalaste-seaduse-muutmise-eelnoule/