• Meediapilt
  • TööstusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Energia
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kestlikkus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Mehikoorma tuletorn avab peagi uksed. Foto: Transpordiamet

    Mehikoorma tuletorn avab peagi külastajatele uksed

    Stuudo88 sisearhitekt Ljudmila Funika-Müür. Fotod: Liisi Sikka

    Sisearhitekt on tellija parem käsi

    Eramu avaneb tänavale ja hoovi poole otsekui lehvik. Fotod: Toomas Tuul

    Betoonine ja kodune eramu Suvila tänaval

    Mullune mess. Foto: sisustusmess.ee

    Mess Interjöör toob sisustushuvilised kokku

    Keila lauluväljak. Foto: Molumba OÜ

    Lauluväljak – Keila linna uus maamärk

    Messingitooni silindrikujuline õhupuhasti lisab ruumi autentsust ja pehmust, asendades varasema nurgelise versiooni. Interjööri autor: Ljudmila Funika-Müür, Stuudio88 OÜ. Foto: Kirill Masing

    Remont: omal käel või ettevõtte toel?

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Bauroci blogi
    • Nordeconi blogi
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    AI ehituses: fotode abil võrreldakse ehituse edenemist võrreldes BIM-mudeliga. Foto: Nordecon

    Nordecon: tehisintellekt jõuab üha enam ehitusse

    Jätkusuutlik ehitus - aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG. LEED Paltinum sertifikaati taotlev Golden Gate.

    Jätkusuutlik ehitus – aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG

    Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

    Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

    Uue telemaja ehituslepingu allkirjastasid Eesti Rahvusringhäälingu juhatuse esimees Erik Roose ja Nordecon AS juhatuse liige Tarmo Pohlak. Foto: Siim Loivi / ERR

    Uue telemaja ehitustöödega alustab Nordecon sel aastal

    Nordecon AS-i juhatuse liige Tarmo Pohlak

    Tarmo Pohlak: Nordeconil on vastutus olla teenäitaja

    Quo vadis, Eesti hanked? Foto: Shutterstock

    Quo vadis, Eesti hanked?

  • Kolleegium
  • Toimetus
Ehitusest
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Energia
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kestlikkus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Mehikoorma tuletorn avab peagi uksed. Foto: Transpordiamet

    Mehikoorma tuletorn avab peagi külastajatele uksed

    Stuudo88 sisearhitekt Ljudmila Funika-Müür. Fotod: Liisi Sikka

    Sisearhitekt on tellija parem käsi

    Eramu avaneb tänavale ja hoovi poole otsekui lehvik. Fotod: Toomas Tuul

    Betoonine ja kodune eramu Suvila tänaval

    Mullune mess. Foto: sisustusmess.ee

    Mess Interjöör toob sisustushuvilised kokku

    Keila lauluväljak. Foto: Molumba OÜ

    Lauluväljak – Keila linna uus maamärk

    Messingitooni silindrikujuline õhupuhasti lisab ruumi autentsust ja pehmust, asendades varasema nurgelise versiooni. Interjööri autor: Ljudmila Funika-Müür, Stuudio88 OÜ. Foto: Kirill Masing

    Remont: omal käel või ettevõtte toel?

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Bauroci blogi
    • Nordeconi blogi
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    AI ehituses: fotode abil võrreldakse ehituse edenemist võrreldes BIM-mudeliga. Foto: Nordecon

    Nordecon: tehisintellekt jõuab üha enam ehitusse

    Jätkusuutlik ehitus - aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG. LEED Paltinum sertifikaati taotlev Golden Gate.

    Jätkusuutlik ehitus – aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG

    Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

    Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

    Uue telemaja ehituslepingu allkirjastasid Eesti Rahvusringhäälingu juhatuse esimees Erik Roose ja Nordecon AS juhatuse liige Tarmo Pohlak. Foto: Siim Loivi / ERR

    Uue telemaja ehitustöödega alustab Nordecon sel aastal

    Nordecon AS-i juhatuse liige Tarmo Pohlak

    Tarmo Pohlak: Nordeconil on vastutus olla teenäitaja

    Quo vadis, Eesti hanked? Foto: Shutterstock

    Quo vadis, Eesti hanked?

  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
OnninenEhitusestis

Asfaltsegude ja täitematerjalide standardid uuenesid

autor: Oliver Kiisler, Taristoni tootmisosakonna juhataja
mai 2021
Kategooria: Teedeehitus, EhitusEST mai 2021
Asfaltsegude ja täitematerjalide standardid uuenesid. Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Veebruaris 2021 jõudis võidukasse finišisse täpselt 3 aastat varem alanud standardite EVS 901-1 ja EVS 901-3 uuendusprotsess, kui lõpuks jõustus asfaltsegude standardi uustöötlus EVS 901-3:2021.

Juba pisut varem, 2020. aasta septembris, oli jõustunud ka täitematerjalide standardi uustöötlus EVS 901-1:2020. Standardite uuendamisprotsessi viis läbi Asfaldiliidu ja Maanteeameti (tänase nimega Transpordiamet) ühine töörühm käesoleva artikli autori juhtimisel.

EVS 901-1 ja EVS 901-3 eelmised versioonid võeti vastu 2009. aastal ja nendesse ei olnud kogu kehtivusperioodi jooksul tehtud mitte ühtegi muudatust. Uute redaktsioonide tähtsamad muudatused puudutavad eelkõige lubatavate täitematerjalide omaduste nõudeid ning asfaltbetoonsegude sõelkõveravälju. Nõuete muutmisel on eeskuju võetud Põhjamaade kehtivatest normidest ja nõuetest, mida on vajadusel kohandatud meie olude ja praktikaga.

Möödunud aastate jooksul sai selgeks, et on hädavajalik täpsustada eelkõige kehtivaid täitematerjalide geomeetriliste omaduste nõudeid. Teatavasti tarnitakse praktiliselt kogu Eestis kasutatav tardkivikillustik meile Põhjamaadest. Sealsed karjäärid on kohandanud oma tootmise kodumaiste normide ja nõuete järgi.

Lisaks sellele, et nii mõnigi geomeetrilise omaduse nõue oli põhjendamatult range, omamata samal ajal ka reaalset positiivset mõju segude kvaliteedile, olime ka silmitsi tõsiasjaga, et Eesti turu jaoks ei olnud valdav enamus Põhjamaade täitematerjalide tootjaid nõus oma tootmisprotsessi kohandama või oleks selline kohandamine materjali maksumust ebaproportsionaalselt tõstnud. Seetõttu olid meie asfaltsegude tootjad tihti valikute ees, kus tugevusomaduste poolest igati sobilik tardkivikillustik tuli jätta kõrvale, sest meil kehtivad geomeetrilised nõuded on karmimad kui Põhjamaades või tuli mõnel juhul hakata piltlikult ise täitematerjali tootjaks, nimetades fraktsioone ümber meie nõuetega kooskõlas olevateks.

Olulisemad muudatused

Nõuete korrigeerimisel ja kategooriate valimisel lähtusime eeldusest, et nende muutmised ei tooks kaasa negatiivset mõju asfaltsegude lõppkvaliteedile. Muutunud nõuete keskkonnas on tootjal segu projekteerimise faasis võrrelduna varasemaga rohkem vabadust valida erinevaid lähtematerjale ja varieerida segu terakoostist, saavutamaks segu kestvus- ja toimivusomaduste seisukohalt paremat lõpptulemust.

Üldise põhimõttena on korrigeeritud ja vähendatud kõikide segude sõelkõveraväljade kirjeldamiseks kasutatavate sõelte arvu. Ka on uues standardi versioonis nüüd kehtestatud numbrilised nõuded deformatsiooni- ja kulumiskindluse näitajatele. Varasemas versioonis olid need näitajad deklareeritavad väärtused ehk otsest numbrilist nõuet ei eksisteerinud.

Asfaltbetoonsegude sõelkõveraväljad läbisid ka põhjalikuma uuenduskuuri, eeskuju sai võetud Põhjamaade sarnastest segudest. Lubatud väljad on tehtud võimalikult laiaks eesmärgiga võimaldada tootjatele laiemaid valikuvariante asfaltsegu toimivuse saavutamiseks. Kõikide asfaltbetoonsegude minimaalsed sideaine sisaldused on varasemaga võrreldes jäänud samaks. Nagu ka varem, on AC surf ja AC bin tüüpi segude sama täitematerjali terasuuruse ülemise mõõdu D-ga sõelkõveraväljad identsed ning lubatud minimaalne sideaine sisaldus on vastavatel AC bin segudel 0,2% võrra väiksem. Kui AC surf ja AC bin tüüpi segude sõelkõveravälju on laiendatud nn jämedamas suunas, võimaldamaks eelkõige lihtsamini tagada deformatsioonikindluse nõuete täitmist, siis AC base tüüpi segude sõelkõveravälju on vastupidi laiendatud nn peenemas suunas ning lubatud jäävpoorsuse väärtusi on toodud allapoole, et vähendada segu terastikulise segregeerumise ohtu ning muuta segusid pisut tihedamaks.

Killustikmastiksasfaltsegude lubatud sõelkõveraväljad on jäänud varasematega võrreldes sarnaseks, tehtud on vaid mõned kosmeetilised muudatused. Kõikide killustikmastiksasfaltsegude minimaalseid sideaine sisaldusi on varasemaga võrreldes vähendatud 0,2% võrra.

Olulise muudatusena on killustikmastiksasfaltsegudes lubatud kasutada fraktsioneerimata täitematerjali, mille D ≤ 5,6 mm. Varasemas redaktsioonis oli fraktsioneerimata täitematerjali kasutamine sootuks keelatud ning lubatud oli vaid peentäitematerjali kasutamine. Liiva kasutamine killustikmastiksasfaltsegudes polnud lubatud ka varem ja pole seda ka uue redaktsiooniga.

inkodu

Muudatused segude valikus

Uuest standardi redaktsioonist jäi välja AC 4 surf segu ning lisandus uuena AC 8 bin segu. AC 8 bin segu on ette nähtud kasutamiseks tasanduskihtide rajamisel ja hüdroisolatsiooni kaitsekihina, näiteks sildadel ja viaduktidel. Ka AC 4 surf segu leidis varem kasutust hüdroisolatsiooni kaitsekihina, näiteks sildadel ja viaduktidel. Tänaste hüdroisolatsioonimaterjalide puhul ei ole vajalik kasutada nii peeneteralist segu, millega kaasnevad deformatsioonikindluse probleemid.

Edaspidi on võimalik hüdroisolatsiooni kaitsekihis kasutada jämedateralisemaid segusid. Eraldi juhiks projekteerijate tähelepanu sellele, et hüdroisolatsiooni kaitsekihti tuleb valida AC bin tüüpi segud, mille nõuded ja omadused on selleks sobivaimad.

Praegu laialt levinud praktika AC surf segude kasutamiseks hüdroisolatsiooni kaitsekihis ei ole kohane, sest AC surf segude nõuded on valitud lähtuvalt nende sobivusest kulumiskihtidesse. Hüdroisolatsiooni kaitsekiht ei ole kulumiskiht!

Asfaltbetoonsegude koosseisus on nüüd lõpuks standardi tasemel reguleeritud ka aastakümneid ilma konkreetsete nõueteta kasutatud nn poolgraniitsegu või 45%-graniidisisaldusega segu (heal lapsel mitu nime). Aja jooksul on selle segu aluseks olevat 45% graniidisisalduse nõuet väga erinevalt ja loominguliselt tõlgendatud. Nüüd on paigas, et nõutud 45%-list graniidisisalduse määra tuleb täita selliselt, et alustada tuleb just mõõdult suurimast fraktsioonist ja liikuda väiksemate fraktsioonideni kuni täitematerjali sisalduse 45% nõude täitumiseni segus.

Kui killustikmastiksasfaldi, valuasfaldi ja dreenasfaldi segumarkide osas muudatusi ei toimunud, siis nn tehase mustsegude juures loobuti väiksema teramõõduga MSE 8 ja MSE 12 segudest ning juurde lisandus MSE 32.

Veel mõned täiendused

Uudse lähenemisena on standardisse lisatud sideaine sisalduse Bmin väärtuse korrigeerimine lähtuvalt teebituumeni margist. Enimlevinud teebituumeni margi 70/100 korral midagi korrigeerida pole tarvis, kuid sellest jäigema teebituumen 50/70 puhul tuleb Bmin väärtust suurendada ning pehmemate teebituumenite 100/150 ja 160/220 puhul vähendada.

Kuna viimastel aastatel hakkas Transpordiameti objektidel üha enam levima pehmemate teebituumenite kasutamine, siis oli selline muudatus vajalik, et tagada tootjatele täiendav võimalus täita kehtestatud deformatsioonikindluse nõudeid. Polümeermodifitseeritud bituumenite kasutamisel bituumeni margist tulenevat korrigeerimist ei teostata.

Asfaltsegude standardiga kehtestati ka minimaalsed ja maksimaalsed tehnoloogilised kihipaksused, mida iga segumargi korral on lubatud paigaldada. Kui projekt näeb ette maksimaalsest lubatavast kihist paksema kihi, tuleb see paigaldada vähemalt kahes kihis, ja kui minimaalsest lubatavast õhema, siis sellist kihti paigaldada ei ole lubatud.
Nendele kihipaksustele peaksid teravdatud tähelepanu pöörama ka projekteerijad, et nad valiksid oma projektidesse vastavatele kihipaksustele sobivad segumargid, et ehitajad ei seisaks objektil silmitsi olukorraga, kus projektiga nõutud kihipaksusega segu ei pruugigi olla võimalik standardi järgi paigaldada.

Kommentaar: Vastupidavamate katendite lootus

Janek Hendrikson, Transpordiameti teehoiu arendamise osakonna juhataja

Transpordiametile annab uus EVS 901-3 võimaluse tellida riigiteedele loodetavalt vastupidavamaid asfaldist katendikihte. Võrreldes varasemaga on laiendatud nõudeid täitematerjalidele, mis annab tootjatele võimaluse kasutada laiemat lähtesortimenti, kui ta suudab tagada lõpptoote püsivusomadused, nagu näiteks deformatsiooni- ja kulumiskindluse. Uues standardis on rõhk lõpptoote omaduste kontrollil, mida ka asfaltsegu projekteerija peab hakkama arvestama.

Rõhutame, et soovitud lõpptoote omaduste saavutamiseks ei piisa alati standardis toodud lähtematerjalide minimaalsetest omadustest, seda ja muid riigiteedele olulisi erisusi on sätestatud Transpordiameti uues asfaldist katendikihtide ehitamise juhises.

Sildid: asfaltstandardteedeehitusTranspordiamet
ShareTweetShareSend
Eelmine artikkel

Ristmikuehitus muudab Tartus liikluskorraldust

Järgmine artikkel

Raimo Undi võimatu missioon – Eesti teehoiutehnika ümbersünd

Seotud artiklid

teedeehitus.
Ülevaade

Teedeinseneride kutsestandardid uuenevad

LIIVI TAMM
EhitusEST aprill 2025
Kahele Tallinna tuletornile leiti ühine operaator. Foto: Transpordiamet
Ülevaade

Kahele Tallinna tuletornile leiti ühine operaator

Transpordiamet
Aadu Lassi nimelise teedevaldkonna auhinna pälvisid Robert Sinikas ja Vaabo Annus. Foto: Karli Saul / Transpordiamet
Teedeehitus

Aadu Lassi auhinna pälvisid Robert Sinikas ja Vaabo Annus

Eesti Taristuehituse Liit ja Transpordiamet
Teedepäev 2024. Foto: Shutterstock
Sündmus

Tulekul teedepäev 2024

Eesti Taristuehituse Liit
EhitusEST oktoober 2024
Verstoni juhatuse esimehe Veiko Veskimäe. Foto: Rail Baltic Estonia
Teedeehitus

Rail Baltic Estonia sõlmis seni suurima lepingu Rail Baltica põhitrassi ehitamiseks

Rail Baltic Estonia
Järgmine artikkel
2020. aasta Aadu Lassi teedevaldkonna elutööpreemia laureaat Raimo Unt. Foto: Markus Sein

Raimo Undi võimatu missioon – Eesti teehoiutehnika ümbersünd

Värske ajakiri siin:

EhitusEST aprill 2025

Eesti Ehitab messiajakiri

Eesti Ehitab 2025

Interjööri messiajakiri

Interjöör 2025

Väljaandja

EhitusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

Aasta betoonehitis aasta ehitaja aasta ehitusinsener aasta ehitusprojekt aasta nominendid aasta parimad aasta puitehitis aiandus arhitektuur betoon Betooniühing blogi digitaalehituse klaster Eesti Betooniühing Eesti ehitab Eesti Ehitusettevõtjate Liit Eesti Ehitusinseneride Liit Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit ehitusettevõtjad ehituskonverents ehitusmaterjalid ehitusturg EKFML EMPL eriolukord haridus huvitav objekt katuseehitus konkurss liitude uudised maanteeamet mess MKM nõuanne puit puitarhitektuur renoveerimine seadus sisuturundus statistikaamet sündmus taltech teedeehitus ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • TööstusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Blogid
      • Bauroci blogi
      • Nordeconi blogi
      • Teede Tehnokeskuse blogi
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Küpsised

    EhitusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!