Estkonsult OÜ ja ettevõtte projekteerija Priit Põldre oluliseks tööks oli Paldiski LNG-haalamiskai konstruktsioonide projekteerimine. Õnnestunud lahendus tõi rajatisele aasta ehitusprojekti tiitli ning projekteerija Priit Põldre noppis aasta ehitusinseneri tiitli.
Priit Põldre projekteerimistöö tulemusena on valminud ehitusprojektid pea kõikidele olulistele Eesti sadamatele Narva-Jõesuust Saaremaani. Tema mulluste tegemiste hulka mahtus kaalukas objekt: Paldiski LNG-haalamiskai konstruktsioonide projekteerimine – suure avaliku huviga rajatis, millega Põldre oli seotud algusest peale.
Ainulaadne rajatis Eestis
„Eestis ei ole varem sellist tüüpi sadamarajatist projekteeritud ega ehitatud,“ sedastas Põldre. „Samal ajal oli projekteerimisaeg tavapäratult lühike: see algas mais 2022 ja valmis ehitis anti tellijale üle sama aasta oktoobri lõpus.“
Kuna aeg pressis tagant, hakati juba projekteerimisega paralleelselt ehitama. „Materjalid oli vaja tellida, raud-betoonist raketiseplaate ja raudbetoonist talasid ka maa peal toota, kõike oli vaja kohe ja ühel ajal,“ meenutab Estkonsult OÜ tegevjuht Ahti Lääne.
Ühine pingutus
Rannajoonest 800 meetri kaugusel meres asuv ligi 400 meetri pikkune spetsiaalne LNG-kai nõudis ühist pingutust nii tellijalt, projekteerijalt kui ka ehitajalt. Kaikonstruktsioonid tuli projekteerida ja ehitada keerulistes geotehnilistes tingimustes meres, kus veesügavus on umbes 16 meetrit.
Vähem kui nelja kuuga valati raudbetoonelementideks ja monoliiti 8000 m3 betooni. Kasutusse võeti piirkonna pikim betooniliin (ca 680 meetrit), hangiti spetsiaalne pump, seejuures timmisid seguretsepti meie oma Eesti mehed – Rakennus Grupp OÜ tegi head tööd.
Arvestada tuli ka lainetuse ja sügavas meres sildumisega. „Mõtlesime välja kaldvaiade süsteemi. Vaiatööd olid väga keerulised, siiski suudeti vaiad vajaliku täpsusega vajalikku sügavusse lüüa,“ meenutab Põldre.
Kiire töö kiuste tuli mõni detail ka algsest plaanist teisiti lahendada: näiteks muutusid laeva andmed, seega pidi operatiivselt reageerima ning platvormi suuremaks projekteerima.
Lõpptulemusega on aasta ehitusinsener rahul. „Suhtlus ehitajaga sujus igati – oleme ka varem edukalt koostööd teinud ning see jätkus ka siin. Betoonitööd õnnestusid hästi ning lõpptulemuse kvaliteedile ei ole midagi ette heita,“ sõnab ta.
„Ka tellija mõtles kaasa ja arvestas ajafaktoriga. Ilma toimiva koostööta ei oleks kai sellises ajaraamis valmis saanud, kõik osapooled mõtlesid lahendusi otsides kaasa ja pingutasid,“ lisab Ahti Lääne.
Olulised vesiehitised
Estkonsult OÜ projekteerib väga erinevaid rajatisi – olgu sildu, sadamaid või hooneid – põnevatest projektidest on hetkel töös näiteks Rail Balticu Ülemiste terminali maa-aluse osa tööprojekt. Priit Põldre süda kuulub siiski kõige enam vesiehitistele.
„Üks asi on viinud teiseni, sadamate projekteerimisega tegelen tõepoolest põhiliselt,“ sõnab ta. „Väga huvitav töö.“
Hetkel projekteerib Ahti Lääne Paldiski Lõunasadama multifunktsionaalset kaid nr 6A, mis on ette nähtud tavatult suurtele ladustamiskoormustele 200 kN/m2 ja arvestama peab eriti raskete pinnaseoludega (nõrgad/voolavad savid).
Priit Põldre
- Priit Põldre on töötanud ehitusinsenerina inseneribüroos Estkonsult 23 aastat.
- Haridus: Tallinna Tehnikaülikool, 2006, ehitustehnika, tehnikateaduste magister, diplom CB002066
- Kutsetunnistus: projekteerimine / 150838 sadamaehitus, 150837 hoonete ehitus
- Viimased üheksa aastat on Priit Põldre sadamate projekteerija ja vastava projekteerimise grupi juhina vastutanud eelkõige rannikuehitiste konstruktsioonide projekteerimise ja tööde korraldamise eest.
- Priit Põldre tegeleb lisaks igapäevasele ehituskonstruktsioonide projekteerimisele tervikprojektide juhtimisega.
Paldiski LNG-haalamiskai
- Peaprojekteerija: OÜ ConX PM ja Estkonsult OÜ (kaikonstruktsioonid)
- Tellija: Pakrineeme Sadama OÜ
- Omanikujärelevalve: Inseneribüroo Telora OÜ
- Ehitaja: Insenerehituse AS
- Vaiatööde partner oli ehitajale AS BMGS, metallitööd Ciest Metal OÜ, montaaži- ja betoonitööd Rakennus Grupp OÜ, betooni tarnis AS HC Betoon, geodeesia eest vastutas Geoplanet OÜ.
- Projektiga lahendati haalamiskai, paalid ja paalide vahelised ühendussillad pikkusega 382 meetrit. Kai on ette nähtud LNG-tankerile mahutavusega 160 000 m3, kusjuures silduda võib korraga kuni kaks laeva, neist esimene pikkusega 270–295 m ja teine pikkusega kuni 305 m. Kai on ette nähtud taluma lisaks ekspluatatsioonikoormustele ka merejääst tulenevat horisontaalsurvet (rüsijääd).
- Kai on kavandatud terastoruvaiadele toetuva estakaadina ja koosneb laadimisplatvormist mõõtmetega 25 x 60 meetrit ning vendri- ja haagipaalidest.
- Kasutuseaks on ette nähtud 100 aastat. Süvendussügavus kai ees on –16,5 m. Sealjuures on täisbetoonitud terastoruvaiade pikkused kuni 37 m.
- Haalamiskai koos paalidega on 60 meetrit lai, 387 meetrit pikk. LNG haalamiskai rudbetoonist pealisehitise alumine pind 3,0 meetrit merepinnast ja pealispind 6,5 meetrit merepinnast.
- Haalamiskai ehitus oli jagatud kolmeks: esimene oli kai põhiplatvorm gaasitoru ja elektritoitekaabli merest ülestoomiseks ja gaasitehnoloogia paigaldamiseks.
- Teine osa oli platvormist idapoole sirutuv nelja paaliga tiib ja kolmas peegelpildis platvormist läänepoole sirutuv nelja paaliga tiib laevaköite kinnitushaakide paigaldamiseks.
- Ehitusprojekt on läbinud Borealis LLC poolt tehtud ekspertiisi.
Eesti Ehitusinseneride Liidu konkursi “Aasta ehitusinsener 2023” tunnustatud nominentideks valiti Erki Laimets, Priit Põldre ja Rauno Rausk. Vaata nominentide videoid siit!