• Meediapilt
  • TööstusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Energia
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kestlikkus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Mehikoorma tuletorn avab peagi uksed. Foto: Transpordiamet

    Mehikoorma tuletorn avab peagi külastajatele uksed

    Stuudo88 sisearhitekt Ljudmila Funika-Müür. Fotod: Liisi Sikka

    Sisearhitekt on tellija parem käsi

    Eramu avaneb tänavale ja hoovi poole otsekui lehvik. Fotod: Toomas Tuul

    Betoonine ja kodune eramu Suvila tänaval

    Mullune mess. Foto: sisustusmess.ee

    Mess Interjöör toob sisustushuvilised kokku

    Keila lauluväljak. Foto: Molumba OÜ

    Lauluväljak – Keila linna uus maamärk

    Messingitooni silindrikujuline õhupuhasti lisab ruumi autentsust ja pehmust, asendades varasema nurgelise versiooni. Interjööri autor: Ljudmila Funika-Müür, Stuudio88 OÜ. Foto: Kirill Masing

    Remont: omal käel või ettevõtte toel?

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Bauroci blogi
    • Nordeconi blogi
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    AI ehituses: fotode abil võrreldakse ehituse edenemist võrreldes BIM-mudeliga. Foto: Nordecon

    Nordecon: tehisintellekt jõuab üha enam ehitusse

    Jätkusuutlik ehitus - aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG. LEED Paltinum sertifikaati taotlev Golden Gate.

    Jätkusuutlik ehitus – aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG

    Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

    Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

    Uue telemaja ehituslepingu allkirjastasid Eesti Rahvusringhäälingu juhatuse esimees Erik Roose ja Nordecon AS juhatuse liige Tarmo Pohlak. Foto: Siim Loivi / ERR

    Uue telemaja ehitustöödega alustab Nordecon sel aastal

    Nordecon AS-i juhatuse liige Tarmo Pohlak

    Tarmo Pohlak: Nordeconil on vastutus olla teenäitaja

    Quo vadis, Eesti hanked? Foto: Shutterstock

    Quo vadis, Eesti hanked?

  • Kolleegium
  • Toimetus
Ehitusest
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Energia
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kestlikkus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Mehikoorma tuletorn avab peagi uksed. Foto: Transpordiamet

    Mehikoorma tuletorn avab peagi külastajatele uksed

    Stuudo88 sisearhitekt Ljudmila Funika-Müür. Fotod: Liisi Sikka

    Sisearhitekt on tellija parem käsi

    Eramu avaneb tänavale ja hoovi poole otsekui lehvik. Fotod: Toomas Tuul

    Betoonine ja kodune eramu Suvila tänaval

    Mullune mess. Foto: sisustusmess.ee

    Mess Interjöör toob sisustushuvilised kokku

    Keila lauluväljak. Foto: Molumba OÜ

    Lauluväljak – Keila linna uus maamärk

    Messingitooni silindrikujuline õhupuhasti lisab ruumi autentsust ja pehmust, asendades varasema nurgelise versiooni. Interjööri autor: Ljudmila Funika-Müür, Stuudio88 OÜ. Foto: Kirill Masing

    Remont: omal käel või ettevõtte toel?

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Bauroci blogi
    • Nordeconi blogi
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    AI ehituses: fotode abil võrreldakse ehituse edenemist võrreldes BIM-mudeliga. Foto: Nordecon

    Nordecon: tehisintellekt jõuab üha enam ehitusse

    Jätkusuutlik ehitus - aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG. LEED Paltinum sertifikaati taotlev Golden Gate.

    Jätkusuutlik ehitus – aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG

    Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

    Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

    Uue telemaja ehituslepingu allkirjastasid Eesti Rahvusringhäälingu juhatuse esimees Erik Roose ja Nordecon AS juhatuse liige Tarmo Pohlak. Foto: Siim Loivi / ERR

    Uue telemaja ehitustöödega alustab Nordecon sel aastal

    Nordecon AS-i juhatuse liige Tarmo Pohlak

    Tarmo Pohlak: Nordeconil on vastutus olla teenäitaja

    Quo vadis, Eesti hanked? Foto: Shutterstock

    Quo vadis, Eesti hanked?

  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
OnninenEhitusestis

Keerukaim ehitus Tallinnas

Viimased 1400 meetrit lennujaamani

autor: TANEL RAIG
aprill 2018
Kategooria: Teedeehitus, Eesti ehitab 2018
Keerukaim ehitus Tallinnas

Täna saab juba sõita lennujaama trammiga. Fotod: Tiit Veermäe

Eelmise aasta sügisest sõidab tramm Tallinna lennujaamani. Seni oli trammil lennujaamast puudu vaid 1400 meetrit rööbasteid. Kuid nende rööbaste mahapanekuks tuli rajada Eesti esimene trammitunnel ning tõsta kitsastes oludes ümber hulk trammiteega ristuvaid kommunikatsioone.

Trammitee pikendamist lennujaamani on peatöövõtja Merko Ehitus Eesti hinnanud oma referentsilehel viimaste aastate keerukaimaks ja innovaatilisemaks ehitusprojektiks Tallinnas. Trammiliini pikendus algab Peterburi maantee äärde rajatud pöördekanjonist, kulgeb tunnelis raudteerööbaste ja Suur-Sõjamäe tänava alt läbi, jõuab süvendis tõustes Ülemiste Citys Keevise tänaval taas maapinnale ning lõpeb tagasipöörderingiga Tallinna lennujaama juures.

Keerulisim oli tunneli rajamine olemasoleva raudtee ja Suur-Sõjamäe tänava alt.

Kokku rajati projekti käigus 1,4 km rööbasteed, ehitati veoalajaam ja Tallinna esimene trammitunnel (suletud osa 150 meetrit). Kõik see pidi valmima nii, et 2017. aasta septembrist sõidaks tramm lennujaama. Trammitee rajamist juhtinud Merko Ehitus Eesti projektidirektori Tiit Joosti ütlusel on uue hoone rajamist võimalik suhteliselt hästi ette kavandada. Infrastruktuuri rajamisel selgub tegelik olukord sageli alles tööde käigus – olemasolevate rajatiste (kommunikatsioonid, vundamendid jms) paiknemine ning seisukord, geoloogia jne.

Linna keskkonnas taristuprojekte ehitades on ka pea alati kitsas, seda nii olemasolevate kommunikatsioonide ümberpaigutamisel kui ka igapäevase logistika ja inimeste liikumise korraldamisel.

Keerukaim ülesanne oli ristumine raudteega

Ehitusprojekti keerulisemaid ülesandeid oligi tunneli rajamine olemasoleva raudtee ja Suur-Sõjamäe tänava alt. „Ehitustööde seisukohalt oleks olnud lihtsaim ehitusplatsi läbiv liiklus sulgeda ja olemasolevad kommunikatsioonid välja lülitada. Kui aga öelda, et järgmised kuu aega rong Tartusse ei sõida, siis arusaadavalt ei ole see aktsepteeritav,“ rääkis Merko Ehitus Eesti objektijuht Ragnar Vallner. Seetõttu otsustatigi tunneli süvendiga raudtee ja Suur-Sõjamäe tänava alt läbiminek jagada etappideks.

Keerukaim ülesanne oli lahendada ristumine raudteega.

Vallneri väitel oli kõige keerulisem osa raudtee alt läbiminek. See teostati kahes ajaaknas, mis vältasid nädalaste vahedega 86 ja 44 tundi. Nendes ajaakendes toimus töö katkestusteta. Tunnel piigati sisse olemasolevasse kaljupinda. Raudteealuse tunneliosa rajamiseks tõsteti raudteeliiklus esmalt ühele läbivale harule, millega anti esimeses tööaknas töömaht tunnelile, tehti seal vajalikud tööd ning pärast suunati liiklus juba valmis lõigule. Ühe ajaakna jooksul toimus kontaktvõrgu ümber- ja tagasipaigaldamine, raudtee demontaaž ja uuesti paigaldus, süvendi rajamine kaljupinda, monteeritavatest elementidest tunnelikonstruktsiooni rajamine ning selle hüdroisoleerimine, pinnasedrenaaži rajamine, raudtee mulde ja ballasti väljakaeve taastamine.

150 meetrit on trammitunneli suletud osa pikkus ja rambi pikkus on 125 meetrit.

Oluline oli ka, et tööks antud ajaaknas oleks kriitilise tähtsusega tehnika olemasolu dubleeritud. Objektijuht Andres Peterson rääkis, et selle 44 tunni jooksul lakkas töötamast tõstepositsioonil kraana. Kiiresti tuli kohale kutsuda asenduskraana, et teha vajalikud tõsted. „Tagantjärele võib kergendusega öelda, et iga probleem leiab siiski lahenduse,“ lausus Andres Peterson.

Ekskavaator ei mahtunud ümber pöörama

Võiks arvata, et liiklusele suletud Keevise tänaval jätkus töö lihtsamalt. Siiski mitte. Ka seal ei saanud tunneli rajamist jätkata ühe korraga, sest olemasolevaid kommunikatsioone tuli ümber tõsta.Selleks tuli eelnevalt rajada trassid uude asukohta ja teha järk-järgult ümberlülitamisi või rajada ajutisi trasse, kuna hiljem tuli alaline trass rajada üle tunneli. Näiteks ristus rajatav tunnel olemasoleva veemagistraali ja sadeveekollektoriga. Need tuli ümber tõsta, et vabastada front tunneli rajamiseks.

Tunneli ehitusega Ülemiste linnaku külje alt läbi minnes oli ka ruumi vähe. Lähedal seisvate hoonete tõttu oli tunneli süvendi rajamine raske. Ehitustöödel objektiinsenerina osalenud Tõnis Saarts kirjeldab, et olemasoleva hoone vundamendi ja kaeviku vahet tuli mõõta vaid sentimeetrites.

Süvendi kaevamiseks tugevdati esmalt hoone vundamenti ning tehti ettepuurimised. Samal ajal oli majade vahel niivõrd kitsas, et kaevetöid tegeval ekskavaatoril ei olnud võimalik seal ringi pöörata.

inkodu

Ehitajale keeruline, ent kasutaja naudib lõpptulemust

Merko Ehitus Eesti insenerehituse divisjoni spetsialistid nendivad kokkuvõttes, et lennujaama trammiliini näol oli insener-tehniliselt tegemist keeruka objektiga, kuid lisavad, et taristu objektile tavapäraselt jäävad selle probleemid ning nende lahendused maa sisse peitu.

Linnaelanikele tähendab valminud objekt ennekõike uut väärtuslikku avalikku ruumi, kus lisaks trammiteele saab kasutada sillutiskividega kõnniteed ja lennujaama kõrvale rajatud uut linnaväljakut.

Uus trammitunnel oli ehitajale väljakutseks, ent tulemusega on osapooled rahul.

Trammiliin avas terminali uue külje

Lennujaama trammiliin andis lisaks trammiühendusele lennujaama reisijate terminalile ka uue väikse juurdeehituse ning atraktiivse valguslahendusega väljaku terminali kõrvale.

Kui seni pääses lennujaama vaid Tartu maantee poolsest küljest, siis trammiliini ehitus avas ligipääsuks uue külje – lennujaama terminali linnapoolse otsa. Selleks ehitati trammiliini lõpp-peatusesse ühistranspordi keskuse ootepaviljon, mis ühendati lennujaama reisijate terminaliga 53 meetrit pika jalakäijate galeriiga. Lisaks rajati ühistranspordi keskuse ette uus linnaväljak. Suure varikatusega ühistranspordipaviljon ei ole suur ehitis, kuhu lisaks bussi või trammi ootajatele mahuvad veel paari autorendifirma esindused.

Paviljoni projekteerinud arhitekt Tõnis Tarbe sai enda ütlusel tellijalt detailse lähteülesande, millega tuli siiski sisuliselt palju tööd teha. Lennujaama terminali ühistranspordikeskusega ühendav galerii oli planeeritud olemasoleva parkla tasapinnale, mis liiklusskeemi järgi oleks tähendanud, et tänav oleks galerii katkestanud enne ootepaviljoni.

Tarbe pakkus oma arhitektuurse lahenduse arusaama järgi, et trammipeatuse galerii tuleb tõsta terminaliga samale tasandile, et galeriis kõndijatel oleks võimalikult hea side välismaailmaga. „Oli loomulik, et galerii oleks jätk terminali hoonele ka arhitektuurses väljenduses, ehk klaasfassaad ja terminali varikatuse parapeti jätkumine oli loomulik,” leidis Tarbe. Tema sõnul on ootepaviljon galeriile lihtne lõpetus, mille puändiks sai ülespööratud servadega ebasümmeetriline monoliitsest raudbetoonist varikatus. Algselt oli varikatus kavandatud küll terasest, kuid koostöös ehitajatega leidis arhitekt, et ehitustehniliselt, ajaliselt ja loogilisusest tulenevalt on raudbetoonist varikatus efektsem ja arukam lahendus. Raudbetooni kasutamise ettepanek oli arutlusel ka töö alguses, kuid Tarbe sõnul peeti seda mõtet algselt liiga uuenduslikuks.

Ühistranspordikeskuse esine sai ka uue linnaväljaku, mille lahenduse autor on arhitektuuribüroo Must. Linnaväljaku idee lähtub linnadevaheliste lennuliinide ruumilisest kujundist. Iga väljakul paiknev ringjas lillekast koos istepingiga tähistab ühte Euroopa linna. Nende vahele loodud valgest metallist kaarestik tähistab lennuliinide trajektoore. Kaarestiku sisse on integreeritud ka valgustus.

Trammiliini ehitanud Merko Ehituse objektijuhtide hinnangul on väljaku valguslahendus selline, mis pimedal ajal vähemalt korra väärib lähemalt vaatamist. Välisvalgustuse mastidel ja valgustitel on kasutatud erinevaid väikevorme ning koos tänavamööbliga lisavad nad väljakule arhitektuurselt huvitavaid nüansse.

Lennujaama trammiliin

  • Trammitee pikkusega ca 1400 m
  • Trammitee betoon 763 m³
  • Kontaktvõrgu maste 45 tk
  • Kontaktliin koos tugevduskaabliga 2360 m
    Trammitunnel 150 meetri pikkuse suletud osaga ja 125 meetri pikkuse rambiga
  • Teisaldati ca 10 000 m³ hüdrovasaraga purustatud paekivi ja 6000 m³ pinnast
  • Kaevetööde maht 59 000 m³
  • Kanalisatsioonitrasse 1271 jm
  • Sadeveetorustikke 3052 jm
  • Veevarustuse torustikke 1806 jm
    Gaasitrasse 650 jm
  • Asfaltkatendeid 35 900 m²
  • Betoonkivisillutisi 7100 m²
  • Haljastust 14 000 m²
  • Keskpinge (6kV) kaabelliine 3750 jm
  • Madalpinge kaabelliine 6000 jm
  • Sideliine: optikakaablid 3600 jm, vask magistraalkaabel 700 jm, sidekaeve 30 tk, sidekaablikanalisatsioon 7000 jm
  • Valgustusmaste 133 tk
  • Betoonist kaablikanalisatsiooni kaeve 6 tk, elektrikaablikanalisatsiooni 8000 jm
  • Uus peatusehoone põrandapinnaga 772 m² koos varikatusega, mille pindala on 965 m² ja raudbetooni maht 700 m³
  • Veoalajaam

Eesti pikim autotunnel ja esimene trammitunnel – mis oli nende ehituses erinevat?

Merko Ehitus Eesti oli ka paar aastat tagasi Ülemiste liiklussõlme rajatud Eesti pikima autotunneli ehitaja. Ehitaja hinnangul autotunneli ja trammitunneli objekte võrdsustada ei saa, kuna tingimused olid niivõrd erinevad.

Ülemiste liiklussõlme autotunnel: geoloogiline olukord oli trammiliini tunneli ehitamisest erinev. Pinnasevee tase oli maapinnast vähem kui meeter. Ehitussüvendi rajamiseks tuli tagada pinnasevee alandus, mis oli nõudlik ülesanne. Piiranguid seadis ka süvendi kõrvalt jooksev ajutiselt ringitõstetud, kuid töötav raudteetrass.

Ülemiste trammitunnel: ajalisi piiranguid seadis tunneli kaevamine töötava raudteetrassi alt. Ruumiliselt väga kitsad tingimused olid ehitustöödel hoonete vahelt läbiminekul.

 

Sildid: Eesti ehitablennujaamteedeehitustrammitee
ShareTweetShareSend
Eelmine artikkel

Õnn tuli jääkarude õuele

Järgmine artikkel

Kinnisvaratehinguga kaasnevad maksud

Seotud artiklid

teedeehitus.
Ülevaade

Teedeinseneride kutsestandardid uuenevad

LIIVI TAMM
EhitusEST aprill 2025
Aadu Lassi nimelise teedevaldkonna auhinna pälvisid Robert Sinikas ja Vaabo Annus. Foto: Karli Saul / Transpordiamet
Teedeehitus

Aadu Lassi auhinna pälvisid Robert Sinikas ja Vaabo Annus

Eesti Taristuehituse Liit ja Transpordiamet
Teedepäev 2024. Foto: Shutterstock
Sündmus

Tulekul teedepäev 2024

Eesti Taristuehituse Liit
EhitusEST oktoober 2024
Verstoni juhatuse esimehe Veiko Veskimäe. Foto: Rail Baltic Estonia
Teedeehitus

Rail Baltic Estonia sõlmis seni suurima lepingu Rail Baltica põhitrassi ehitamiseks

Rail Baltic Estonia
Tegemist on Eestis esimese riigitee katselõiguga, kus Transpordiamet kasutab ligniini bituumeni asendajana asfaltsegudes. Mäeküla–Koeru–Kapu km 21,25–25,30 rekonstrueerimine. Foto: Transpordiamet
Teedeehitus

Transpordiamet paigaldab esmakordselt Eestis nii sõidu- kui kergliiklusteele ligniiniga asfaltsegu

Transpordiamet
Järgmine artikkel
Kinnisvaratehinguga kaasnevad maksud

Kinnisvaratehinguga kaasnevad maksud

Värske ajakiri siin:

EhitusEST aprill 2025

Eesti Ehitab messiajakiri

Eesti Ehitab 2025

Interjööri messiajakiri

Interjöör 2025

Väljaandja

EhitusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

Aasta betoonehitis aasta ehitaja aasta ehitusinsener aasta ehitusprojekt aasta nominendid aasta parimad aasta puitehitis aiandus arhitektuur betoon Betooniühing blogi digitaalehituse klaster Eesti Betooniühing Eesti ehitab Eesti Ehitusettevõtjate Liit Eesti Ehitusinseneride Liit Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit ehitusettevõtjad ehituskonverents ehitusmaterjalid ehitusturg EKFML EMPL eriolukord haridus huvitav objekt katuseehitus konkurss liitude uudised maanteeamet mess MKM nõuanne puit puitarhitektuur renoveerimine seadus sisuturundus statistikaamet sündmus taltech teedeehitus ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • TööstusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Blogid
      • Bauroci blogi
      • Nordeconi blogi
      • Teede Tehnokeskuse blogi
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Küpsised

    EhitusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!