Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liidu konkursi Aasta parim rajatise ehitusprojekt 2022 võitja on Vaksali sild Tartus ehk Sindlinahk.
Vaksali sild ehk Sindlinahk on kergliiklussõlm, mis koosneb sillast ja kahest tunnelist ja loob sujuva ühenduse Tartu kahe linnajao vahele. Projekti läbivaks ideeks oli luua otsekui pehme, looklev nahk, mis tekitab liikumisteede sujuva jätkuvuse. See pehme nahk on aga kaetud saja tuhande tugeva ja konkreetse klinkertellisega. Pinnal kasutatud 100 000 klinkerkivi on paigutatud vastavalt UV-kiirguse analüüsile.
Kergliiklussõlme vahetus lähenduses asuv Pauluse kirik on dominantne vertikaalne maamärk, seega kujundasid arhitektid silla ja tunnelid ühtseks maastikuansambliks.
Vaksali tunnelite rajamisel kasutati esmakordselt läbisurumise meetodit: töö ajal ei katkenud tunnelite kohal olev raudteeliiklus. Autoliikluse koormust küll vähendati, ent ka seda ei pandud kinni.
- Arhitekt: Sille Pihlak, Siim Tuksam (arhitektuuripraksis PART)
- Konstruktsioonid: Stricto Project
- Rajatise projekteerija: Stricto Project OÜ / Järelpinge Inseneribüroo OÜ
- Tellija: Tartu Linnavalitsus
- Ehitaja: Trev-2 AS
Hea teada
- Sujuv vorm rikastab jalgsiliikujate ja jalgratturite teekonda ning loob linnaruumilise maamärgi kõikidele liiklejatele.
- Tunnelite ehitamisel kasutati Baltimaades esmakordselt innovaatilist tehnoloogiat. Tehnoloogia võimaldas 900 tonni kaaluvad tunnelikehandid raudtee alla ehitada ilma, et raudteeliiklust tunnelite kohal oleks katkestatud.
- Raudbetoonkonstruktsioonid on ümmarguse ja kaarja kujuga. See tegi raketise ehitamise väga keeruliseks, kuna ei saanud kasutada tüüpseid raketise lahendusi.
- Ümarate vormide ehitamine nõudis väga suurt oskust puuseppadelt raketiste ehitamisel. Rajatiste tegelikud kujud praktiliselt ühtivad projekti 3D-mudeli kujuga.
Nominent: Väo liiklussõlm
Eesti Ehituskonsultatsiooni-ettevõtete Liidu konkursi Aasta ehitusprojekt 2022 nominent on Väo liiklussõlm, üks Eesti koormatuimaid ristmikke, mida läbib ööpäevas ligi 50 000 autot.
Mahuka projekteerimistööga leiti lahendus neljale uuele viaduktile ja kuuele tunnelile. Valmis 1,5 kilomeetrit Peterburi teed, 5 km ristuvaid teid ja rampe, 3 km kergliiklusteid, lisaks veo- ja matkaautode parkla ning 100 meetrit soojustorustikke.
Tallinna–Narva maanteel on nüüd fooriga ristmiku asemel ringristmikulahendus. Ka Peterburi tee liiklus viidi teisele tasandile. Selleks ehitati üle ringristmiku neli viadukti. Lisaks neljarajalistele teelõikudele rajati enam kui kolm kilomeetrit jalg- ja jalgrattateid.
Kiirel ajal juhtub ka ootamatusi. Nii venis raielubade saamine ning ehitusvööndist leiti kaitsealune liik Balti sõrmkäpp. Taim õnnestus ümber asustada Tallinna botaanikaaeda. Väljakutseks oli ka ehitusetappide ja ehitusaegse liikluskorralduse planeerimine. Lepinguline nõue oli, et alati peab olema põhiteel 2 + 2 sõidurada töös ning lisaks pidev 1 + 1 radade abil ligipääs Rahu teele ja Tallinna ringteele. Samuti oli väljakutse hindade drastiline kallinemine.
- Tellija: Transpordiamet
- Ehitaja: Nordecon AS
- Peaprojekteerija: K-Projekt AS ja projekteerimise projektijuht Priit Annusver; teedeehituslik osa
- Jaanus Habermann; foorid Taavi Piller; veevarustuse ja kanalisatsiooni välisvõrk Marina Sagdejeva ja Svetlana Voznjuk; tänavavalgustuse välisvõrk Ljubov Nikitina; nõrkvoolu välisvõrk Konstantin Rudenko; tugevvoolu välisvõrk Konstantin Rudenko; soojusvarustuse välisvõrk Viktoria Pikkov)
- Konstruktiivne osa: Järelpinge Inseneribüroo OÜ
- Viaduktid: Priit Pärn – Järelpinge Inseneribüroo OÜ
- Tunnelid: Robert Oppar –Järelpinge Inseneribüroo OÜ
Nominent: Tondiraba park
Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liidu konkursi Aasta ehitusprojekt 2022 nominent on Tondiraba park.
Projekteerides säilitati maa-ala looduslik osa, mida on enam kui 85% pargi territooriumist. Peenardega haljastuse asemel lisasid maastikuarhitektid niidualad: ligi 40 000 m2 suurusele alale külvati ligi 50 erinevat niidutaime. Samuti jäeti parki alles ja istutati juurde söödavaid vilju andvaid taimi-puid. Pargi idapoolsesse osasse projekteeriti kolm silda, kust uudistada loomi ja taimi.
Tondiraba parki planeeriti ka Baltikumi suurim spordi- ja mänguväljak. Jooksu- ja metsaradu ning jalgteid on kokku 10 kilomeetrit, lisaks veel 2,5 kilomeetrit ainult jalgrattaga sõitmiseks mõeldud radu. Oma koha on leidnud ka laste liikluslinnak, koerapargid, võrkkiiged, grillimiskohad ja jalgratta teeninduspunkt, atraktsioonidest pumptrack, skatepark, maastikurattarada, spordiväljakud ja mänguväljakud, jääväljak jne. Laste liikluslinnakus kasutati rohelist asfaltbetooni: seda tehnoloogiat pole Eestis varem kasutatud.
- Tellija: Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet
- Ehitaja: Tallinna Teede AS
- Peaprojekteerija: Roadplan OÜ
- Projekteerimise projektijuht: Roadplan OÜ, Edgar Berman
- Teed: Roadplan OÜ, Kristel Liblik ja Indrek Oden
- Maastikuarhitektuur: AB Artes Terrae OÜ, Merle Karro-Kalberg, Heki Kalberg, Tanel Breede
- Veevarustus ja kanalisatsioon: Infragate Eesti AS, Liisi Pekri, Raivo Saidlo
- Tugev- ja nõrkvool, välisvalgustus: Edites OÜ, Jonas Põlluveer, Kaido Polt
- Rajatiste ehituskonstruktsioonid: Klamber OÜ, Viljar Sepp
- Jääväljaku ehituskonstruktsioonid: Pekko Projekt OÜ, Tauri Terasmaa
- Jääväljaku külmutustorustikud: Infragate Eesti AS, Liisi Pekri, Raivo Saidlo