• Meediapilt
  • TööstusEST
  • Põllumehe Teataja
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Energia
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kestlikkus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Vasakult: Rene Raamat, Meelis Einstein, Mart Arro, Karl-Martin Rammo, Indrek Ellamaa, Veljo Haube, Ivar Sikk, Raul Merivee. Fotolt puuduvad: Martin Ojala, Margus Puusepp, Kaimur Kivi. Foto: Kalev Lilleorg.

    Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit valis uue juhatuse

    Mehikoorma tuletorn avab peagi uksed. Foto: Transpordiamet

    Mehikoorma tuletorn avab peagi külastajatele uksed

    Stuudo88 sisearhitekt Ljudmila Funika-Müür. Fotod: Liisi Sikka

    Sisearhitekt on tellija parem käsi

    Eramu avaneb tänavale ja hoovi poole otsekui lehvik. Fotod: Toomas Tuul

    Betoonine ja kodune eramu Suvila tänaval

    Mullune mess. Foto: sisustusmess.ee

    Mess Interjöör toob sisustushuvilised kokku

    Keila lauluväljak. Foto: Molumba OÜ

    Lauluväljak – Keila linna uus maamärk

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Bauroci blogi
    • Nordeconi blogi
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    AI ehituses: fotode abil võrreldakse ehituse edenemist võrreldes BIM-mudeliga. Foto: Nordecon

    Nordecon: tehisintellekt jõuab üha enam ehitusse

    Jätkusuutlik ehitus - aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG. LEED Paltinum sertifikaati taotlev Golden Gate.

    Jätkusuutlik ehitus – aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG

    Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

    Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

    Uue telemaja ehituslepingu allkirjastasid Eesti Rahvusringhäälingu juhatuse esimees Erik Roose ja Nordecon AS juhatuse liige Tarmo Pohlak. Foto: Siim Loivi / ERR

    Uue telemaja ehitustöödega alustab Nordecon sel aastal

    Nordecon AS-i juhatuse liige Tarmo Pohlak

    Tarmo Pohlak: Nordeconil on vastutus olla teenäitaja

    Quo vadis, Eesti hanked? Foto: Shutterstock

    Quo vadis, Eesti hanked?

  • Kolleegium
  • Toimetus
Ehitusest
  • Esileht
  • Teemad
    • Kõik
    • Aasta nominendid
    • Arvamus
    • Digitaliseerimine
    • Ehitusettevõtjad
    • Ehitusmaterjalid
    • Energia
    • Eriolukord
    • Ettevõte
    • Haridus
    • Huvitav objekt
    • Katuse-ehitus
    • Kestlikkus
    • Kogemus
    • Kriis
    • Küte ja ventilatsioon
    • Mess
    • Nõuanne
    • Podcast
    • Portree
    • Probleem
    • Puit
    • Seadus
    • Sisearhitektuur
    • Sisuturundus
    • Sündmus
    • Teadus
    • Teedeehitus
    • Terminivara
    • Tööohutus
    • Ülevaade
    • Ümarlaud
    Vasakult: Rene Raamat, Meelis Einstein, Mart Arro, Karl-Martin Rammo, Indrek Ellamaa, Veljo Haube, Ivar Sikk, Raul Merivee. Fotolt puuduvad: Martin Ojala, Margus Puusepp, Kaimur Kivi. Foto: Kalev Lilleorg.

    Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit valis uue juhatuse

    Mehikoorma tuletorn avab peagi uksed. Foto: Transpordiamet

    Mehikoorma tuletorn avab peagi külastajatele uksed

    Stuudo88 sisearhitekt Ljudmila Funika-Müür. Fotod: Liisi Sikka

    Sisearhitekt on tellija parem käsi

    Eramu avaneb tänavale ja hoovi poole otsekui lehvik. Fotod: Toomas Tuul

    Betoonine ja kodune eramu Suvila tänaval

    Mullune mess. Foto: sisustusmess.ee

    Mess Interjöör toob sisustushuvilised kokku

    Keila lauluväljak. Foto: Molumba OÜ

    Lauluväljak – Keila linna uus maamärk

  • Liitude uudised
  • Väljaanded
  • Blogid
    • Kõik
    • Bauroci blogi
    • Nordeconi blogi
    • Teede Tehnokeskuse blogi
    AI ehituses: fotode abil võrreldakse ehituse edenemist võrreldes BIM-mudeliga. Foto: Nordecon

    Nordecon: tehisintellekt jõuab üha enam ehitusse

    Jätkusuutlik ehitus - aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG. LEED Paltinum sertifikaati taotlev Golden Gate.

    Jätkusuutlik ehitus – aastaruannete uus lahutamatu osa on ESG

    Bauroc RENOVE on mõeldud tellistest või looduskivist välisseinte soojustamiseks seestpoolt juhul, kui maja fassaad tuleb säilitada ja seinte väljastpoolt soojustamine ei ole lubatud. Foto: Bauroc

    Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

    Uue telemaja ehituslepingu allkirjastasid Eesti Rahvusringhäälingu juhatuse esimees Erik Roose ja Nordecon AS juhatuse liige Tarmo Pohlak. Foto: Siim Loivi / ERR

    Uue telemaja ehitustöödega alustab Nordecon sel aastal

    Nordecon AS-i juhatuse liige Tarmo Pohlak

    Tarmo Pohlak: Nordeconil on vastutus olla teenäitaja

    Quo vadis, Eesti hanked? Foto: Shutterstock

    Quo vadis, Eesti hanked?

  • Kolleegium
  • Toimetus
  • Reklaami
  • Telli ajakiri
  • Telli uudiskiri
No Result
Vaata kõiki tulemusi
Ehitusest
No Result
Vaata kõiki tulemusi
OnninenEhitusestis

Raskeveokite mõju sildadele

autor: Taivo Kurg, Maanteeameti teede arendamise osakonna sillainsener
märts 2020
Kategooria: Teedeehitus, EhitusEST märts 2020
Raskeveokite mõju sildadele. Fotod: Martti Kiisa ja Taivo Kurg

52-tonnine raskeveok sillal. Fotod: Martti Kiisa ja Taivo Kurg

Tallinna Tehnikakõrgkooli uurimistööst „Raskeveokite mõju sildadele“ selgus, et nõukogudeaegsed sillad kannavad enamasti tänapäevaseid raskeveokeid, ent nende täismassi tuleb tõhusamalt kontrollida.

Eesmärgiks oli uurida, kuidas taluvad nõukogude ajal rajatud tüüpsillad tänaseid raskeveokeid. Enam kui tuhandest riigiteedel paiknevast sillast ligi 70% on rajatud aastatel 1945–1990. Maanteeamet on varasemalt täheldanud, et viimasel ajal vajavad sillad varasemast tihedamini remonti.

Uurimistöös katsetati 14 silda, saadud andmete põhjal on võimalik hinnata suuremat osa Eesti riigiteedel asuvatest sildadest, mis on ehitatud analoogsete tüüpprojektide alusel. Tulemused on rakendatavad ka kohalikel teedel asuvatele sildadele, kuna needki on sarnased ja rajatud tüüpprojektide põhjal.

Uurimistöö lühikirjeldus

Katsetused viidi läbi ajavahemikus septembrist 2018 kuni juunini 2019. Selleks paigutati raskeveok sillale ja mõõdistati sillakonstruktsioonide läbipaindeid igal talal eraldi ning määrati deformatsioonid. Katsetamisele eelnes sildade mõõdistamine, laser-skaneerimine ning tehnilise seisukorra hindamine. Enne katsetamist tehti kontrollarvutused (määrati kande- ja kasutus piirseisund ning töökindluse ja purunemistõenäosus), kus arvestati välja oodatavad tulemused, mida võrreldi katsetatud koormustega.

Katsetamisel kasutati nii erinevate konfiguratsioonidega seisvaid kui ka liikuvaid veokeid, mille täismassid jäid 52 ja 60 tonni vahele. Uurimustöö fookuses olid täishaagisega 7-teljelised metsaveokid, aga katsetati ka 5- ja 6-teljelisi poolhaagiseid ja rasket 60-tonnist kraanat.

Sildade koormamisel (vt fotod allpool) fikseeriti osadel sillatalade koormusest tekkinud praod.Arvutuste käigus olid maksimaalsed läbipainded erinevad: mõnel sillal kuni 10% väiksemad eeldatavast, aga esines ka juhtumeid, kus koormamisel suurenesid talade läbipainded kuni 20%, silla talades avanesid praod. Nii suur erinevus näitab, kui ebaühtlane oli sel perioodil tööde ja materjalide kvaliteet.

Raskeveokite mõju sildadeleFotodel: Punase joonena praod, mille tekitas 52-tonnine raskeveok. Kollasega märgitud lisandunud praod, kui sama veok koormati 60-tonniseks. Fotod: Martti Kiisa ja Taivo Kurg

Fotodel: Punase joonena praod, mille tekitas 52-tonnine raskeveok. Kollasega märgitud lisandunud praod, kui sama veok koormati 60-tonniseks. Fotod: Martti Kiisa ja Taivo Kurg

Uurimustöö tulemusel leiti järgmised probleemsed sillad/tüübid:

  • projektkoormusega NG-30 sillad;
  • projektkoormusega NGГ-60 sillad;
  • sillad, mille puhul ületati nn kriitiline sildepikkus (need on tüüpkonstruktsiooniga sillad, mille üksik sildeava jääb vahemikku 15–24 m);
  • halvas seisukorras sillad, kus kandevõime on vähenenud.

Järeldused

Uuring tõi välja, et enam kui 50 riigitee sillal tuleb piirata 52-tonniste veokite liikumist, see on riigiteede sildade koguarvust ligi 5%.

Sillad, kus tuleks kas täielikult või osaliselt piirata 52-tonniste veokite liiklemine.
Sillad, kus tuleks kas täielikult või osaliselt piirata 52-tonniste veokite liiklemine.

Samuti ilmnes, et kui eesmärgiks on 52-tonniste veokite lubamine kõikidele riigiteedel asuvatele sildadele, siis läheks lisainvesteering maksma orienteeruvalt 43,6 miljonit eurot. Et 52-tonnistele raskeveokitele suletud sillad järk-järgult liikluseks avada, oleks seega vaja lisainvesteeringut 4,9 miljonit eurot aastas.

Uuringust ilmnes, et probleemseks ei osutunud mitte täishaakes palgiveokid, vaid hoopis 5- ja 6-teljelised poolhaagisega raskeveokid, mille lubatud täismass on 44 tonni.

inkodu

Maanteeameti varasemas uuringus „Sõidukite masside ja teljekoormuste seire“, kus mõõdistati aasta jooksul üle 110 000 veoki, ilmnes, et raskeveokid liiguvad riigiteedel oluliselt raskemate koormatega: ülekaalulisi veokeid mõõdistati kokku 17%, sealhulgas 6-teljelistest raskeveokitest olid ülekaalus koguni 30%. Seega iga neljas poolhaagisega veok oli lubatust suurema täismassiga.

Raskeveok, mis lubatud massi piires, veok pooltühi.

Täna ei ole probleemiks mitte 52-tonnine täismass, vaid raskeveokid ise, mis võimelised kandma oluliselt suuremat koormust. Meil on veokijuhte, kes ei pea kinni täismassi piirangust ja liiguvad raskeveokitega, mille täismass on 60–75 tonni. Niisuguste koormuste all võivad mõnedel sildadel tekkida nii suured deformatsioonid, et silla taladesse tekivad jäävdeformatsioonid ja jätkuvalt täismasse ületades võivad need isegi puruneda.

Aastatel 2010–2011 hinnati 52-tonniste raskeveokite koormuseid visuaalselt, toonase 10 aasta taguse uuringu käigus leiti 52-tonnistele masinatele sobimatuid sildu üle 140. Praegu läbiviidud uurimustöö oli teaduslikum ja ilmnes, et suur hulk nõukogude ajal ehitatud sildasid on tugevamad kui eeldati. Antud uuringuga avati liikluseks hulk sildu, mis olid varasemalt 52-tonnistele raskeveokitele keelatud.

Analüüsi tulemuste põhjal saab väita, et enamus nõukogudeaegseid sildu kannavad tänapäevaseid raskeveokeid ja põhimõtteliselt on võimalik peaaegu kõigile riigiteedel paiknevatele sildadele lubada 52-tonniseid veokeid, ent on sildu, mis vajavad siis sagedamini hoolde- ja remonttöid. Kindlasti tuleks tõhustada raskeveokite täismassi kontrolli, mis on täna peaaegu olematu.

Sildid: maanteeametsilladtaltechteedeehitusuurimistöö
ShareTweetShareSend
Eelmine artikkel

Proovivõtt materjalide hindamiseks olgu korrektne

Järgmine artikkel

Moodsaim lõik Tallinna-Tartu maanteest kulgeb üle raba

Seotud artiklid

teedeehitus.
Ülevaade

Teedeinseneride kutsestandardid uuenevad

LIIVI TAMM
EhitusEST aprill 2025
Aadu Lassi nimelise teedevaldkonna auhinna pälvisid Robert Sinikas ja Vaabo Annus. Foto: Karli Saul / Transpordiamet
Teedeehitus

Aadu Lassi auhinna pälvisid Robert Sinikas ja Vaabo Annus

Eesti Taristuehituse Liit ja Transpordiamet
Teedepäev 2024. Foto: Shutterstock
Sündmus

Tulekul teedepäev 2024

Eesti Taristuehituse Liit
EhitusEST oktoober 2024
Verstoni juhatuse esimehe Veiko Veskimäe. Foto: Rail Baltic Estonia
Teedeehitus

Rail Baltic Estonia sõlmis seni suurima lepingu Rail Baltica põhitrassi ehitamiseks

Rail Baltic Estonia
Tegemist on Eestis esimese riigitee katselõiguga, kus Transpordiamet kasutab ligniini bituumeni asendajana asfaltsegudes. Mäeküla–Koeru–Kapu km 21,25–25,30 rekonstrueerimine. Foto: Transpordiamet
Teedeehitus

Transpordiamet paigaldab esmakordselt Eestis nii sõidu- kui kergliiklusteele ligniiniga asfaltsegu

Transpordiamet
Järgmine artikkel
Maanteeametist Janar Tükk ja Lembit-Alo Kippar koordineerivad Kose–Võõbu tee-ehitust Tallinna-Tartu maanteel. Foto: Julia-Maria Linna

Moodsaim lõik Tallinna-Tartu maanteest kulgeb üle raba

Värske ajakiri siin:

EhitusEST aprill 2025

Eesti Ehitab messiajakiri

Eesti Ehitab 2025

Interjööri messiajakiri

Interjöör 2025

Väljaandja

EhitusEST

OÜ Meediapilt
Registrikood: 12376744
Aadress: Pärnu mnt 161-10, 11624 Tallinn
Telefon: +372 510 7011
www.meediapilt.ee
E-post: info@meediapilt.ee
Toimetus: toimetus@meediapilt.ee

Enim kasutatud sildid

Aasta betoonehitis aasta ehitaja aasta ehitusinsener aasta ehitusprojekt aasta nominendid aasta parimad aasta puitehitis aiandus arhitektuur betoon Betooniühing blogi digitaalehituse klaster Eesti Betooniühing Eesti ehitab Eesti Ehitusettevõtjate Liit Eesti Ehitusinseneride Liit Eesti Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liit ehitusettevõtjad ehituskonverents ehitusmaterjalid ehitusturg EKFML EMPL eriolukord haridus huvitav objekt katuseehitus konkurss liitude uudised maanteeamet mess MKM nõuanne puit puitarhitektuur renoveerimine seadus sisuturundus statistikaamet sündmus taltech teedeehitus ülevaade

Uudiskiri

Telli uudiskiri ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!

    • Meediapilt
    • TööstusEST
    • Põllumehe Teataja
    • info@meediapilt.ee
    • Reklaami
    • Tingimused
    • Uudiskiri
    No Result
    Vaata kõiki tulemusi
    • Esileht
    • Teemad
    • Blogid
      • Bauroci blogi
      • Nordeconi blogi
      • Teede Tehnokeskuse blogi
    • Liitude uudised
    • Väljaanded
    • Kolleegium
    • Reklaami
    • Toimetus
    • Telli ajakiri
    • Telli uudiskiri

    © OÜ Meediapilt

    Küpsised

    EhitusESTi veebi kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt siit.

    Telli uudiskiri

    ja ole esimesena kursis oluliste uudistega!