Väo liiklussõlme ehitamine
Olemasolev Väo ristmik on ammendanud oma läbilaskevõime – on ju tegemist ühe Eesti koormatuima ristmikuga, mida läbib ööpäevas ligi 49 000 autot. Eeldatakse, et kahekümne aasta pärast on neid ööpäevas umbes 60 000.
Väo eritasandiline liiklussõlm asub Tallinna–Narva maantee kilomeetritel 9–10,4. Maanteeamet soovib alustada liiklussõlme ehitustöödega 2020. aasta kevadel, et suurendada ristmiku läbilaskevõimet ja tagada ohutu liiklemine. Liiklussõlmes on kõik kergliikluse ristumised projekteeritud eritasandilisteks, ehitatakse välja ristmikuala, kus Tallinna–Narva maantee viiakse üle ringristmiku. Lisaks mõjutab ehitus 600 meetri ulatuses Tallinna ringteed ja 800 meetri ulatuses Rahu teed.
Ehituse ajal lammutatakse ka Rahu tee alguses olev trammidepoo hoone. Lisaks neljarajalistele teelõikudele rajatakse üle kolme kilomeetri jalg- ja jalgrattateid ning veo- ja matkaautode parkla.
Tallinna–Narva maantee ja Tallinna ringtee Pirita jõe poolsesse äärde tuleb nutikas veoautode parkla. Sinna paigaldatavad infotablood annavad juhtidele infot näiteks sadamasse jõudmiseks vajamineva aja kohta, et sõitu saaks alustada õigeaegselt. Loodetavasti vähendab see ummikuid sadama piirkonnas.
Ristmikul võetakse kasutusele tänapäevased liikluse jälgimise ja juhtimise seadmed, näiteks muutteabega liiklusmärgid, infotablood jne. Väo liiklussõlm valmib 2021. aasta lõpuks. Liiklussõlme projekteerija on K-Projekt AS.
Väo eritasandilise liiklussõlme prognoositav ehitusmaksumus on 20 miljonit eurot, millest 85% rahastab Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfond.
Võõbu–Mäo teelõik
Võõbu–Mäo teelõik on viimane Kose–Mäo neljarajalisest maanteelõigust, mis peaks valmima 2022. aastaks. See hakkab ühendama üheksat maakonda pealinnaga ning Luhamaa piiripunktiga.
Uus tee rajatakse lõigu esimeses pooles (Võõbust Annani) praegusest maanteest paremale poole (edela suunas). Lõigu teises pooles (Annast Mäoni) ehitatakse uus tee osaliselt praegusest maanteest vasakule ja osaliselt kattub tee praeguse trassiga. Võõbu–Mäo vahemaa läbimise teekond lüheneb tänu uuele teele ligi kaks kilomeetrit.
Et tee oleks ohutum, on ristumised kõrvalmaanteede ja kohalike teedega lahendatud eritasandiliselt. Teelõigule on ette nähtud viis suuremat rajatist: Puiatu ökodukt, Anna liiklussõlm, Korba ja Võõbu viaduktid ning Kükita sild. Kavas on rajada on müratõkkevallid ja -seinad ning parkla (Kükita).
Kose–Mäo 40-kilomeetrine uus 2+2 tee lühendab Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteed 5,3 kilomeetri võrra. Ajaline võit on võrreldes praegusega kuni üheksa minutit, mis tuleneb nii lühenenud teekonnast, suuremast liikumiskiirusest kui ka tänasest olukorrast, kus tihtipeale tuleb sõidukikolonnide tõttu liikuda piirkiirusest aeglasemalt. Autokolonnidest möödasõidud tekitavad sageli ohtlikke olukordi.
Võõbu–Mäo lõigu projekteerisid Reaalprojekt OÜ ja Novarc Group AS. Projekti prognoositav ehitusmaksumus on 73 miljonit eurot.
Teelõik asub Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maantee kilomeetritel 64,2–80,2 (olemasoleva Tartu maantee kilomeetrid 67,5–85,5). Võõbu–Mäo 16-kilomeetrist lõiku hakatakse ehitama juba tänavu kevadel.
Olulised tööd
Põhja regiooni märkimisväärseteks töödeks on ka Tallinna ringtee lõigu kogujateede projekteerimine ja ehitamine ning Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa tee kilomeetritel 20,9–25,00 Vaida–Aruvalla I niidi rekonstrueerimine.
Tööd Tallinna ringteel
Tallinna ringtee kilomeetritel 0,6–2,8 muudetakse mugavamaks Väo–Lagedi teelõigu kogujateede lahendus. Olemasolev ajutine foorristmik likvideeritakse ja ristuv liiklus suunatakse läbi ühendusteede ja tunneli, seega muutub liiklemine ohutumaks.
Ehitaja on TrefNord AS ja tööde maksumus käibemaksuta on umbes 1,5 miljonit eurot. Tööd peavad olema valmis 2020. aasta lõpuks. Omanikujärelevalvet teeb objektil P.P. Ehitusjärelevalve OÜ.
Vaida–Aruvalla I niit
Lisaks Tallinna ringtee kogujateede ehitamisele rekonstrueeritakse tänavu Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maantee kilomeetrid 20,898–25,00 ehk teisisõnu Vaida–Aruvalla I niit. Plaanis on katendi remont. Plaanitav lahendus jälgib olemasoleva tee plaanilahendust: plaanikõverateta sirgel lõigul puuduvad mahasõidud ja remondiga ei muudeta olemasolevat liikluskorraldust: teelõigule paigaldatakse ohutuse tõstmiseks ulukitarad ning piirded. Ehituse ajal on lubatud ehitajal liikluse ümbersuunamine II niidile. Täpne ajutine liikluskorraldus selgub teise kvartali jooksul.
Ehitaja on Nordecon AS. Tööde maksumus käibemaksuta on umbes kaks miljonit eurot, tööde valmimise tähtaeg 2020. aasta lõpp. Omanikujärelevalve eest vastutab AS Teede Tehnokeskus.
Loe ka täpsemalt, mis teetöid on Maanteeamet planeerinud 2020. aastaks lõuna, lääne ja ida regioonides.