Aadu Lass määras Eesti teede käekäiku ja arengut aastakümnetel, mil teadmised tee-ehitusest ja tehnilised võimalused olid suures muutumises – algelistest masinatest tänapäevase tehnikani ja perfokaartidele sisestatud infost arvutite- ja pilvemaailmani.
1950. aastate teisest poolest kuni 1990. aastateni suurenes kattega riigimaanteede osakaal 14 protsendilt suisa 54 protsendini. Seega langes Lassi töö peainsenerina muutuste aega.
„Aadu oli meie maanteehoiu tegelik juht alates 1956. aastast kuni 1989. aastani ja seejärel kuni 2001. aastani jätkus töö juhtkonnas,“ iseloomustab suurmeest Eesti Maanteemuuseumi peavarahoidja Rain Rikas. „33 aastat peainsener, Maanteemuuseumi idee algataja ja teedeajaloo koguja. Sadade kaupa artikleid ja kõnesid, korrektuure ja ettepanekuid, keeleoskaja mehena üks Balti Teedeliidu taasasutajatest. Eesti maanteeseaduse väljatöötamise üks põhitegijaid. Teedevõrgu arengukavade koostamise juht, projektide kinnitaja, lähteülesannete koostaja.“
Rikas tunnistab, et Lassil oli teede olukord alati hingel, ka siis, kui kirjade järgi pidanuks puhkehetk olema: „Talihoolde materjalidest 1970. ja 1980. aastatest saab lugeda, kui loodi vabariiklik kriisistaap. Tal oli esimese asjana hommikul kõik läbi helistatud ja kirja pandud, kas tuisk Võrus oli keskmise tugevusega või pigem nõrgemapoolne.“
Rikas lööb lahti Maanteemuuseumi arhiiviraamatukogu kappide uksed, et näidata eestiaegset Maanteede Talituse raamatukogu, mille eest Lass hoolitses. Tööpõld selle materjalihulga pealiskaudsekski läbitöötamiseks tundub aukartustäratav:
- „Berlin-München. II kongress Internationale Vereinigung für Brückenbau Hochbau“
- „Beton. Kalender 1936“
- „Taschenbuch für der Beton und Eisenbetonbau“
- „Remonttöölise käsiraamat 1945“
- „Puur ja lõhke tööd“
Sekka saab lugeda sildade ajaloo kohta, uurida aastakümnete kaupa liiklusõnnetuste statistikat Eestis ja Põhjamaades. Aga see on vaid pisku – süvenemiseks tuleb üle Postijaama õue endise tallihoone pööningukorrusele turnida, kus asub Maanteemuuseumi arhiivkogu ja kust võib leida Lassi käsikirjad ja kogutud materjalid, mis on muuseumi kogude tuumikuks.
Kas teadsite, et omaaegne minister Andi Meister on teehoolde teemal luuletuse kokku kirjutanud? Aadu Lass säilitas. Või millised olid Via Baltica rajamise algdokumendid? Aadu Lass säilitas. Või millised olid emotsioonid peale 1940. aasta märtsipommitamist? Aadu Lass pani kirja. Või millest rääkis seltsimees Nikolai Stukolkin oma ettekandes – Aadu Lassi käega kirjutatud kokkuvõte on olemas.
On inimesi, kes viskavad ära paberid, mida nad käesoleval hetkel ei vaja. Aadu Lass aga säilitas. Ja hea oli, sest Eesti teede lugu on tänu temale ajalukku talletunud.
Kes oli Aadu Lass?
- Sündinud 18. jaanuaril 1928 Tallinnas.
- Isa August oli arveametnik Maapangas ja asjaajaja Tallinna Eesti Põllumeeste Seltsis. Ema Julie oli sama seltsi võõrastemaja Põllumeeste Kodu perenaine.
- 1946. aastal algasid viis ja pool aastat väldanud õpinguid Tallinna Polütehnilise Instituudi ehitusteaduskonnas.
- Esimene töökoht oli Haapsalu Teedevalitsus, kus töötas napilt aasta.
- 1953. aastal suunati Tallinnasse Maanteede Valitsuse inseneriks. 1955. aastal sai vaneminseneriks ja 1956. aastast oli ametis juba peainsenerina, kus töötas üle 33 aasta.
- Aastatel 1990–2001 töötas Maanteeameti peadirektori abina ja tegeles maanteeseaduse ja teedemajandust korraldavate põhimõtete väljatöötamisega.
- Lisaks tööülesannetele kogus Eesti maanteede ajalugu ja oli Eesti Maanteemuuseumi asutamise taga.
- Ta oli Balti Teedeliidu üks asutajaid.
- Vabal ajal tegles muusikaga olles TIP-i Akadeemilise Meeskoori laulja ja Teaduste Akadeemia Meeskoori asutajaliige.
- Aadu Lassi tunnustati 1998. aastal Valgetähe medaliklassi teenetemärgiga.
Vahvad leiud Lassi arhiivist
Aadu Lassi kogudest teede- ja sideminister Andi Meistri kirjutatud luuletus:
Me vapiks auklik maanteelint.
Kas pingul keerat viimne vint?
Ei ole seda, kolmat, teist
Ja neljas, see ei sõltu meist!
Läind defitsiidiks kivikild,
Teemeister unustand, mis sild,
Ja tühjaks nõrgund pigipütt
Ja koldesse ei jätku sütt…
Veel auklikumaks muutub tee…
Kas aruandes paistab see?
Käib orav rattal – trat-tat-taa,
Ei plaan või jääda täitmata:
Kas insener või kandidaat
Või muidu osav diplomaat,
ei ammu tea, mis hingepiin…